Wyższa dotacja – jakie warunki trzeba spełnić?

Michał Łyszczarz

Autor: Michał Łyszczarz

Data aktualizacji dokumentu: 18 stycznia 2020
Dokument archiwalny
Wyższa dotacja – jakie warunki trzeba spełnić?
  • dziennika zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym;
  • dziennika innych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci;
  • dziennika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – jeśli tylko przedszkole takie zajęcia organizuje;
  • dziennika zajęć indywidualnych;
  • dziennika pedagoga, psychologa, logopedy, terapeuty lub innego specjalisty, jeżeli tylko jest w przedszkolu zatrudniony.

Warunek 3: limity liczebności oddziałów

Przedszkole pobierające wyższą dotację musi również prowadzić oddziały o maksymalnej liczbie dzieci wskazanej w § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, czyli 25 dzieci. Z kolei liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci lub uczniów niepełnosprawnych.

Warunek 4: organizacja pomocy p-p i powszechne zasady rekrutacji

Ponadto przedszkole niepubliczne pobierające zwiększoną dotację ma obowiązek zapewnić dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz stosować zasady rekrutacji ustalone dla przedszkoli gminnych. Warto jednak nadmienić, że zgodnie z art. 177 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, dalej: UPO, obowiązującym od 1 września 2019 r., do przedszkoli niepublicznych stosuje się odpowiednio, między innymi, przepisy wydane na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 tej ustawy, czyli rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Od początku roku szkolnego 2019/2020 każde przedszkole niepubliczne ma zatem obowiązek zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, niezależnie od tego, jaką otrzymuje dotację.

Samo spełnienie tych wszystkich wymagań nie powoduje jednak, że od kolejnego miesiąca przedszkole może otrzymać wyższą dotację. Zgodnie z art. 22 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wyższą dotację przyznaje się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert ogłaszanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Jeżeli zatem przedszkole nie zostanie wybrane w konkursie ofert, to pomimo spełniania wszystkich wymienionych wymagań nadal będzie pobierało dotację w wysokości 75% podstawowej kwoty dotacji. Każda osoba prowadząca musi zatem dokonać kalkulacji, czy przystępowanie do tego konkursu jest dla niej opłacalne, czy też lepszym rozwiązaniem okaże się jednak zachowanie prawa do pobierania opłat w dowolnie ustalonej wysokości.

Większy limit na pensję dyrektora

Warto jednak dodać, że wybór przedszkola w otwartym konkursie ofert automatycznie zwiększa limit na wynagrodzenie osoby prowadzącej i dyrektora ustalony w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. 

Większa dotacja przy organizacji WWR

Istnieje jednak inna metoda zwiększenia otrzymywanej dotacji, nieobwarowana wyżej przywołanymi ograniczeniami. Otóż prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne przedszkola, które prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, niezależnie od podstawowej dotacji otrzymywanej na każde dziecko, dotację z budżetu (odpowiednio gminy) w wysokości równej kwocie przewidzianej na takie dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej odpowiednio dla gminy lub powiatu. Dotyczy to ogólnie przedszkoli niesamorządowych, a więc zarówno niepublicznych, pobierających dotację na podstawie art. 17 ustawy, jak i publicznych, lecz prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż samorząd, pobierających dotację na bazie art. 16 ustawy.

Zapamiętaj!

Przedszkola prowadzące wczesne wspomaganie rozwoju otrzymują na ucznia objętego tym wspomaganiem dwie dotacje.

Prowadzenie wczesnego wspomagania rozwoju daje zatem prawo do dotacji niezależnej od dotacji przysługujących na każde dziecko. Jeżeli zatem uczeń jest objęty wczesnym wspomaganiem rozwoju, to oprócz zwykłej dotacji na tego konkretnego ucznia przysługuje dotacja właśnie na prowadzenie wczesnego wspomagania. Prowadzenie wczesnego wspomagania jest zatem opłacalne dla przedszkola, jeśli tylko dysponuje ono warunkami właściwymi dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zapamiętaj!

Dotacja jest przyznawana, począwszy od miesiąca, w którym przedszkole wykaże w miesięcznej informacji o liczbie uczniów właśnie uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju.

Przedszkole musi zatem spełnić warunki określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, a ponadto niezbędne jest posiadanie wykwalifikowanej kadry.

Warto również dodać, że nauczanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oznacza wyższą dotację dla przedszkola, gdyż w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy, a zasada ta dotyczy zarówno przedszkoli publicznych, jak i niepublicznych. Ze względu na wagi zwiększające dochody gminy, zależne właśnie od rodzaju niepełnosprawności uczniów, przedszkole oferujące miejsca dla uczniów ze specjalnymi potrzebami zawsze będzie otrzymywało wyższą dotację.

Przedszkole zapewniające wczesne wspomaganie rozwoju otrzyma zatem na ucznia nim objętego dwie dotacje.

Słowa kluczowe:
dotacja przedszkolna
Wydanie nr 128 Marzec/Kwiecień 2024 r.
Dodano: 26.03.2024

Wydanie nr 128 Marzec/Kwiecień 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin