Ile powinna trwać godzina zajęć WWR?

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Data aktualizacji dokumentu: 23 lutego 2020
Dokument archiwalny
Ile powinna trwać godzina zajęć WWR?

Przepisy nie rozstrzygają, ile minut powinna trwać godzina zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Aby to ustalić, trzeba posiłkować się przepisami określającym czas zajęć prowadzonych z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wykładnią MEN.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co mówią przepisy o długości trwania zajęć wczesnego wspomagania rozwoju w przedszkolu.
  • Ile trwa godzina zajęć w przedszkolu.
  • Czy zajęcia w ramach WWR organizuje się na takich samych zasadach co pozostałe godziny w przedszkolu.

Co mówią przepisy o długości trwania zajęć wczesnego wspomagania rozwoju w przedszkolu?

Rozporządzenie MEN z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci wskazuje w § 6 jedynie wymiar godzin zajęć WWR, który − w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka określonych przez zespół − powinien wynosić od 4 do 8 godzin w miesiącu. Brak natomiast określenia, czy przez godzinę zajęć należy rozumieć godzinę zegarową, czyli 60 minut, czy godzinę lekcyjną, a zatem 45 minut.

Ile trwa godzina zajęć w przedszkolu?

Ponieważ zajęcia w ramach WWR są organizowane dla dzieci, które nie rozpoczęły nauki w szkole, to przyjmuje się, że godzina tych zajęć powinna trwać tyle, ile godzina zajęć w przedszkolu. Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut (§ 9 ust. 1 rozporządzenia MEN z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli).

Czy zajęcia w ramach WWR organizuje się na takich samych zasadach co pozostałe godziny w przedszkolu?

Warto zwrócić również uwagę, że w przypadku gdy zajęcia inne niż zajęcia wychowania przedszkolnego lub lekcyjne mają trwać krócej niż godzina zegarowa, jest to wyraźnie wskazane w przepisach. Tak stanie się np. w przypadku zajęć organizowanych na podstawie przepisów w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w których wyraźnie określono, że godzina zajęć trwa 45 minut.

Zgodnie z wykładnią MEN przytaczaną w wielu stanowiskach dotyczących rozumienia godziny zajęć – ponieważ w przepisach dotyczących organizacji wczesnego wspomagania rozwoju nie uregulowano odrębnie czasu trwania godziny zajęć wczesnego wspomagania, oznacza to, że przez godzinę tych zajęć należy rozumieć godzinę zegarową (60 minut).

Z uwagi na standard pracy oraz te same zasady finansowania zespołów wczesnego wspomagania w publicznych i niepublicznych podmiotach organizujących wczesne wspomaganie rozwoju godzina zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w przedszkolu niepublicznym, jeśli organizuje ono takie zajęcia wczesnego wspomagania, powinna wynosić 60 minut.

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.
Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.
Dodano: 23.04.2024

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin