Zajęcia w ramach bezpłatnego pobytu w przedszkolu

Data aktualizacji dokumentu: 8 marca 2020
Dokument archiwalny
Zajęcia w ramach bezpłatnego pobytu w przedszkolu

W ustalonym przez organ prowadzący czasie bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu należy zapewnić dzieciom nie tylko udział w zajęciach wynikających z podstawy programowej. ale również umożliwić im korzystanie ze zorganizowanej dla nich pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

( II ) Czas realizacji podstawy programowej

W ramach podstawy programowej w przedszkolu realizować należy te zajęcia, które obejmują treści zawarte w załączniku nr 1 do rozporządzenia MEN z 14 lutego 2017 r. Te zajęcia powinny być realizowane w czasie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie (art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe).

( II ) Jeden język obcy obowiązkowo w bezpłatnym czasie

W czasie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki dzieci powinny uczestniczyć w tzw. przygotowaniu do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. W czasie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki należy jednak nie tylko realizować podstawę programową, ale również umożliwić dzieciom korzystanie ze zorganizowanej dla nich pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia logopedyczne powinny być dostosowane do potrzeb i mogą być prowadzone także podczas lub w związku z realizacją podstawy programowej. Dziecko, które przebywa w przedszkolu wyłącznie w bezpłatnym czasie zagwarantowanym przez organ prowadzący, nie może być pozbawione korzystania z tej pomocy. Zajęcia te mogą być prowadzone w czasie każdej aktywności dziecka, podczas której jest realizowana podstawa programowa, a więc także podczas zabawy lub nauki albo w dodatkowym czasie – zob. przykład.

Przykład.

Mamy w przedszkolu zajęcia dodatkowe: język niemiecki, język angielski, religię, zajęcia logopedyczne. Które z tych zajęć mogą być realizowane w ramach podstawy programowej?

Jedne z wymienionych zajęć językowych powinny być więc dostępne dla wszystkich dzieci, zaś drugie realizowane jako zajęcia dodatkowe. O tym, które zajęcia językowe będą odbywały się w czasie, na który zaplanowano realizację podstawy programowej, zależy od tego, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie danej gminy. Zgodnie bowiem z warunkami i sposobem realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, dokonując wyboru języka obcego nowożytnego, do posługiwania się którym będą przygotowywane dzieci uczęszczające do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego, należy brać pod uwagę, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie danej gminy.

Zajęcia z logopedą powinny odbywać się w czasie gwarantowanego, bezpłatnego pobytu.

Z nieco inną sytuacją mamy do czynienia w przypadku zajęć z religii. Zajęcia te nie powinny być prowadzone w czasie przewidzianym na czas realizacji podstawy programowej. Jednak mimo iż są prowadzone przed rozpoczęciem lub po zakończeniu czasu bezpłatnego pobytu w przedszkolu – powinny być bezpłatne.  W związku z tym, że nauka religii jest bezpłatna, w dni, w które odbywają się zajęcia z religii, czas bezpłatnego pobytu w przedszkolu powinien wydłużony o czas trwania tych zajęć.

W PRZEDSZKOLACH NIEPUBLICZNYCH

Przedszkola niepubliczne realizują taką samą podstawę programową co placówki publiczne, natomiast szczegółową organizacje pracy określa organ prowadzący.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.) - art. 13 ust. 1 pkt 2.
  • Rozporządzenie z 14 lutego 2017 r. w sprawie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.) – załącznik nr 1.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz.U. z 1992 r. nr 36 poz. 155 ze zm.) - § 1 ust. 1.

Marta Wysocka

specjalista prawa oświatowego

Wydanie nr 128 Marzec/Kwiecień 2024 r.
Dodano: 26.03.2024

Wydanie nr 128 Marzec/Kwiecień 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin