autyzm

  Dziecko z autyzmem czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu – jak mówić poprawnie?

Dziecko z autyzmem czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu – jak mówić poprawnie?

W mediach oraz w oficjalnych dokumentach można napotkać różnorodne terminy służące do opisania autyzmu, takie jak: autyzm, zespół Aspergera czy zaburzenia ze spektrum autyzmu. Ta różnorodność wynika przede wszystkim z faktu, że Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (ICD-11), która łączy różne formy autyzmu pod jednym terminem zaburzeń ze spektrum autyzmu, nie została jeszcze przetłumaczona na język polski. Ponadto, w aktach prawnych, w tym przepisach prawa oświatowego, nadal używa się terminu „autyzm”, często z dopiskiem „w tym zespół Aspergera”. Takie określenia, choć wydają się nieaktualne, są nadal zgodne z obowiązującym prawem i klasyfikacją medyczną w Polsce. Nie oznacza jednak, że należy używać ich w codziennej komunikacji. Jakich określeń używać, a których unikać, aby nikogo nie wykluczać a jednocześnie za pomocą języka oddać istotę problemu?