Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – czy tylko na podstawie orzeczenia lub opinii

Michał Łyszczarz

Autor: Michał Łyszczarz

Data aktualizacji dokumentu: 1 stycznia 2018
Dokument archiwalny

Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest pojęciem szerszym niż realizowanie orzeczenia czy opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc ta dotyczy wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola. Czy to oznacza, że masz obowiązek zorganizowania jej także dla dzieci, których rodzice nie dostarczą dokumentów z poradni psychologiczno-pedagogicznej?

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej  z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Z regulacji § 2 ust. 2 tego aktu wynika, że potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole wynika w szczególności z:

1)    niepełnosprawności,

2)    niedostosowania społecznego,

3)    zagrożenia niedostosowaniem społecznym,

4)    zaburzeń zachowania lub emocji,

5)    szczególnych uzdolnień,

6)    specyficznych trudności w uczeniu się,

7)    deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,

8)    choroby przewlekłej,

9)    sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,

10) niepowodzeń edukacyjnych,

11) zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,

12) trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Katalog przyczyn uzasadniających pomoc jest otwarty

Katalog okoliczności, w których wychowankowi powinna być udzielania pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie jest katalogiem zamkniętym. Świadczy o tym użycie sformułowania „w szczególności”, które oznacza, że objęcie pomocą może nastąpić również z innych przyczyn niż w tym przepisie wymienione.

ZASTOSUJ!

Przepisy prawa oświatowego nie wiążą obowiązku udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej z faktem posiadania orzeczenia lub opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. To z kolei pozwala na wyciągnięcie wniosku, że pomoc powinna być udzielana również w przypadku braku takiego orzeczenia.

Rozpoznawanie potrzeb obowiązkiem nauczycieli

Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień, a także rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu wpisuje się w zakres obowiązków każdego zatrudnionego w przedszkolu nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej i specjalisty.

Jeżeli w toku wykonywania ww. obowiązków dojdzie do stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciele informują o tym dyrektora przedszkola, a ten podejmuje czynności zmierzające do zorganizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przepisy nie uzależniają realizacji tego obowiązku od posiadania przez dziecko orzeczenia lub opinii

ZASTOSUJ!

W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista niezwłocznie udzielają mu tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym dyrektora przedszkola.

Pomoc w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem

Należy pamiętać, że w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:

1)    zajęć rozwijających uzdolnienia,

2)    zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,

3)    zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,

4)    porad i konsultacji.

Pomocy tej udzielają:

  • nauczyciele,
  • wychowawcy grup wychowawczych,
  • specjaliści wykonujący w przedszkolu  zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i terapeuci pedagogiczni.

Pomoc nie tylko dla dzieci z opinią lub orzeczeniem

Skoro § 20 pkt 14 rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach wskazuje, że przepisy dotyczące organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej stosuje się odpowiednio do dzieci posiadających przeczenie lub opinię wydaną przez poradnię, to oznacza to, że pomocy udziela się niezależnie od dostarczenia do przedszkola tego dokumentu. Konsekwencją posiadania przez dziecko orzeczenia lub opinii jest natomiast konieczność uwzględnienia zawartych w nim zaleceń podczas planowania pomocy.

ZAPAMIĘTAJ!

Podstawą do zorganizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka jest stwierdzenie, iż jest ona konieczna z uwagi na potrzeby rozwojowe, edukacyjne lub możliwości psychofizyczne dziecka, a nie doręczenie do przedszkola opinii lub orzeczenia wydanego przez poradnię. 

Zadania dyrektora oraz nauczycieli związane ze stwierdzeniem konieczności udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej dotyczą wszystkich wychowanków, niezależnie od doręczania do przedszkola orzeczenia lub opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

W PRZEDSZKOLACH NIEPUBLICZNYCH

Porada dotyczy również przedszkoli niepublicznych. Przedszkole powinno udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych w rozporządzeniu z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 r. poz. 1591). Na podstawie art. 90 ust. 1b pkt 5 ustawy Prawo oświatowe niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy, jeżeli to przedszkole zapewni uczniom między innymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy – Prawo oświatowe. Przywołany przepis jest podstawą wydania rozporządzenia, które określa zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola. Zgodnie z art. 177 ustawy Prawo oświatowe do niepublicznych przedszkoli stosuje się także przepisy art. 127 ust. 1-3 oraz przepisy wydane na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2, tj. dotyczące kształcenia dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.


prawnik, specjalista prawa oświatowego

uzupełnienie – Marta Wysocka

redaktor prowadząca

Podstawa prawna: 
  • art. 47 ust. 1 pkt 5, art. 127, art. 177 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U z 2017 poz. 59 ze zm.),
  • § 2 ust. 2, § 4 ust. 2, § 6 ust. 1, § 20 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591).
Autor: Michał Łyszczarz
Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.
Dodano: 23.04.2024

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin