• WSZYSTKIE
  • 2016
  • 2015
  • 2014

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • 4 kwestie, o których trzeba pamiętać przy organizacji zabawy choinkowej

    W czasie organizowania zabawy choinkowej dyrektor powinien się zastanowić m.in. nad kwestią poczęstunku. Zazwyczaj przygotowują go rodzice, jednak muszą oni zwrócić uwagę, że od września obowiązują nowe zasady żywienia zbiorowego dzieci, które należy przestrzegać również podczas imprez przedszkolnych. Warto także pamiętać, że choinka powinna się odbyć w dniach i godzinach pracy placówki.

Artykuły

  • Dwa dni opieki nad dzieckiem, również w rozliczeniu godzinowym

    Obecnie, bez względu na wymiar etatu, każdemu pracownikowi wychowującemu dziecko do lat 14 przysługują 2 dni zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Od 2 stycznia 2016 r. pracownik wybierze, czy korzystać ze zwolnienia w dniach czy godzinach.
  • Będą zmiany w przepisach dotyczących postępowania dyscyplinarnego nauczycieli

    Zgodnie z projektem rozporządzenia dziecko będzie zeznawało przy psychologu i bez nauczyciela, który jest obwiniony. Zmiany mają umożliwić swobodne składanie zeznań.
  • Dwa święta w listopadzie, ale tylko za jedno dzień wolny

    Za 1 listopada (niedziela) nie przysługuje dodatkowe wolne. Natomiast 11 listopada (środa) jest dniem wolnym od pracy zarówno dla pracowników zatrudnionych na cały etat, jak i na część etatu.
  • W przyszłym roku zmiany w terminowych umowach o pracę

    Już 22 lutego 2016 r. nastąpią duże zmiany w zakresie możliwości zawierania terminowych umów o pracę. Będzie można zawierać je jedynie na okres 33 miesięcy, a czwarta taka umowa będzie podpisywana (tak jak dotychczas) na czas nieokreślony. Zmiany dotyczą także okresów wypowiedzenia stosunku pracy. Nie wszystkie nowości mają jednak zastosowanie do nauczycieli zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela.
  • Przedszkole musi spełniać wymagania jakościowe co najmniej na poziomie podstawowym

    Od września przedszkole może spełniać 12 wymagań jakościowych na dwóch poziomach – podstawowym lub wysokim. Aby uzyskać wysoki poziom, placówka musi m.in. doskonalić jakość pracy przez ścisłą współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym oraz badać osiągnięcia absolwentów.
  • Indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka w 11 krokach

    Po przeprowadzeniu wstępnej diagnozy przedszkolnej nauczyciele powinni przygotować dla każdego dziecka z deficytami lub szczególnymi uzdolnieniami indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju. Najczęściej przyjętą zasadą w przedszkolach jest, że to dyrektor ostatecznie zatwierdza go do realizacji. Poznaj 11 kroków opracowania indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka w przedszkolu.  Z tego artykułu dowiesz się: W jakim celu przeprowadza się wstępną diagnozę przedszkolną. Z jakich elementów powinien się składać indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju. Jakie może być przykładowy wzór indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka.
  • Dyrektor co najmniej raz w roku przeprowadza samoocenę systemu kontroli zarządczej

    Najczęstszym i najprostszym sposobem dokonania samooceny kontroli zarządczej jest przeprowadzenie ankiety. Może być ona przeprowadzona wśród wszystkich pracowników lub tylko np. wśród kadry kierowniczej. Zależy to od obszaru, który będzie badany. Zalecanym rozwiązaniem jest objęcie samooceną całej jednostki.
  • W niektórych sytuacjach przedszkole również zapłaci ZAiKS-owi

    Przedszkola mogą korzystać z rozpowszechnionych utworów bez zgody twórców i bez płacenia im wynagrodzenia tylko wtedy, gdy robią to w celach dydaktycznych. Jeżeli utwór nie jest wykorzystywany w celach statutowych, to placówka musi uzyskać zgodę na korzystanie z cudzych praw autorskich i w związku z tym zapłacić stosowne wynagrodzenie.
  • Zabieranie dzieci na zajęcia logopedyczne w czasie realizacji podstawy programowej jest niedozwolone

    Indywidualne zajęcia z logopedą mogą odbywać się wyłącznie po godzinach przeznaczonych na realizację podstawy programowej. Jeśli jest ona realizowana w godzinach od 8 do 13, zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne – w tym m.in. terapia logopedyczna, powinny być realizowane wczesnym rankiem lub po południu.
  • Odpowiedzialność woźnej za dzieci podczas spacerów określa statut

    Woźna pełniąca rolę dodatkowego opiekuna w czasie spaceru odpowiada za bezpieczeństwo dzieci w zakresie wynikającym z ustalonych dla niej obowiązków i zadań, które powinny zostać zawarte w statucie. Może ponieść odpowiedzialność za wypadek, jeśli z jej winy powstało zagrożenie.
  • Bez śmieciowego jedzenia na wycieczkach przedszkolnych

    W regulaminie wycieczek należy umieścić informację, że na wyjazdy zabierane jest tylko przedszkolne pożywienie. Rodzice powinni zapoznać się z tym dokumentem, ale warto także przed każdym wyjściem przypomnieć o obowiązującej zasadzie.
  • Wychowankom należy zapewnić dostęp do opieki zdrowotnej

    Przedszkole publiczne musi zapewnić swoim wychowankom dostęp do gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej. Przepisy nie określają jednak, w jakiej formie obowiązek ten powinien być zrealizowany. Jednym ze sposobów może być zawarcie z lokalnym podmiotem leczniczym umowy o współpracę.
  • Do 30 listopada przedszkola muszą zorganizować trening ewakuacyjny

    Dyrektor przedszkola powinien przynajmniej raz w roku przeprowadzić próbną ewakuację. Musi się ona odbyć do końca listopada. Najpóźniej na tydzień przed planowaną ewakuacją dyrektor powiadamia właściwego komendanta Powiatowej Straży Pożarnej o terminie przeprowadzenia działań.
  • Środki ZFŚS nie mogą być rozdzielane po równo

    Kryteria związane z przyznawaniem świadczeń z ZFŚS powinny być zawarte w regulaminie. Istotne jest, aby nie przydzielać ich każdemu w takiej samej wysokości. Jeśli przedszkole nie będzie stosować kryteriów socjalnych, ZUS po przeprowadzonej kontroli zgłosi się po zaległe składki. ZUS może zażądać ich zapłaty za 5 lat wstecz.
  • Zakres prowadzenia akt osobowych pracownika wyraźnie określony

    Akta osobowe pracowników składają się z trzech części. Część A wiąże się z tym, co działo się przed nawiązaniem stosunku pracy, część B dotyczy całego przebiegu pracy u danego pracodawcy, część C obejmuje wszystko, co wiąże się z ustaniem zatrudnienia. Katalog dokumentów, które powinny znajdować się w każdej części, jest ściśle określony.

Aktualnie przeglądasz

listopad 2015 - Nr 15
Zarzadzanie przedszkolem nr 15 4AZ0015

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin