• WSZYSTKIE
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Przygotowanie na kolejną falę epidemii

    Przygotowując przedszkole do nowego roku szkolnego, trzeba uwzględnić możliwość wystąpienia kolejnej, czwartej już fali epidemii, która może wpłynąć na tryb pracy szkół i placówek oświatowych. Trzeba zatem uwzględnić wariant pracy hybrydowej, a także zdalnej. Dowiedz się, czy ewentualną zmianę systemu pracy placówki musisz uwzględnić w umowach nauczycieli i pracowników oraz zapisach regulaminów wewnętrznych.

Artykuły

  • Jak liczyć okres trwania urlopu zdrowotnego?

    Jak wiadomo, przy liczeniu niektórych terminów związanych ze stosunkiem pracy nauczycieli stosujemy przepisy Kodeksu cywilnego. Czy odnosi się to także do urlopu dla poratowania zdrowia? Sprawdzamy to dla Ciebie.
  • Termin wypłaty dotacji na dziecko z orzeczeniem

    Dowiedz się, w jakim terminie wypłacana jest dotacja na dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, które zostało dostarczone do przedszkola w trakcie miesiąca.
  • E-dziennik w przedszkolu niepublicznym

    Sprawdź, czy przepisy zezwalają na wprowadzenie dziennika elektronicznego w przedszkolu niepublicznym.
  • Organizacja zajęć specjalistycznych w przedszkolu niepublicznym

    Także do przedszkoli niepublicznych uczęszczają dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Sprawdź, jaka jest podstawa prawna organizacji dla nich zajęć specjalistycznych, kto decyduje o ich rodzaju i wymiarze.
  • Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze i zajęcia rewalidacyjne

    Często popełnianym błędem jest zaliczanie zajęć rewalidacyjnych i zajęć rewalidacyjno-wychowawczych do tego samego rodzaju form pomocy udzielanej uczniom. Tymczasem podstawa prawa i zasady organizacji tych zajęć są odmienne. Sprawdź, na czym polegają różnice i komu dedykowane są te dwie formy zajęć. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są różnice między zajęciami rewalidacyjnymi a zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi? Które przepisy określają zasady organizacji zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych? Dla kogo przeznaczone są zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze i jak różnią się od grupy docelowej zajęć rewalidacyjnych? Jakie cele mają zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w porównaniu do celów zajęć rewalidacyjnych? Które podmioty mogą prowadzić zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze oraz rewalidacyjne? Jakie są wymagania kwalifikacyjne dla nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze? Czy uczestnictwo w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych jest równoznaczne z realizacją obowiązków edukacyjnych?
  • Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w nowym roku szkolnym

    Epidemia wpływa nie tylko na zmiany w organizacji pracy przedszkola, ale także na zdrowie, samopoczucie i ogólne funkcjonowanie dzieci w środowisku. Izolacja, przemoc fizyczna i psychiczna w domach to zjawiska, które nasiliły się w czasie epidemii i które należy uwzględnić przy planowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w nowym roku szkolnym, by możliwie w najlepszej formie udzielić dzieciom wsparcia. Sprawdź, jak podejść do tego zadania, i zaplanuj formy wsparcia adekwatne do potrzeb dzieci i aktualnej sytuacji epidemiologicznej. Z tego artykułu dowiesz się: Jaki wpływ na zakres wsparcia udzielanego dzieciom w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej ma trwająca pandemia? Jakie są zadania przedszkola związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Jak powinna przebiegać realizacja profilaktyczno-wychowawczej funkcji przedszkola. Na czym polega bezpieczne korzystanie z technologii cyfrowych. Jak zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Jak organizować zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W jaki sposób przygotować nauczycieli na udzielenie wsparcia dzieciom w czasie pandemii.
  • Plan nadzoru w przedszkolu publicznym i niepublicznym na rok szkolny 2021/2022

    Sporządzając co roku plan nadzoru pedagogicznego w przedszkolu, łatwo popaść w rutynę. W żadnym wypadku nie należy zaś kopiować zapisów planów z poprzednich lat, bo będzie to tylko sztuka dla sztuki. By plan nadzoru w przedszkolu był narzędziem przydatnym w zarządzaniu placówką, trzeba dostosować go do bieżących potrzeb placówki i uwzględnić kierunki polityki oświatowej państwa. Sprawdź, co może zawierać Twój plan na rok szkolny 2021/2022. Przeczytaj aktualny artykuł: Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola na rok szkolny 2023/2024
  • Odroczenie obowiązku szkolnego bez opinii poradni?

    Sprawdź, co powinieneś zrobić, gdy rodzice dziecka realizującego obecnie roczne przygotowanie przedszkolne chcą odroczyć spełnianie obowiązku szkolnego, ale nie zgadzają się na badanie dziecka w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  • Kontrola dokumentacji wewnętrznej w przedszkolu przed nowym rokiem szkolnym

    Przed rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego, poza wieloma innymi zadaniami, na dyrektorze przedszkola spoczywa obowiązek kontroli dokumentacji wewnętrznej placówki. Zadanie to składa się z dwóch etapów: kontrola dokumentacji kończącego się roku szkolnego oraz aktualizacja dokumentów przedszkolnych oraz przygotowanie druków umożliwiających prowadzenie dokumentacji w kolejnym roku szkolnym. Sprawdź, jak przeprowadzić te dwa etapy kontroli.
  • Edukacja domowa a przypisanie dziecka do oddziału

    Z tego artykułu dowiesz się, czy dziecko realizujące roczne obowiązkowe wychowanie przedszkolne poza przedszkolem (w edukacji domowej) liczy się do stanu grupy przedszkolnej.

Aktualnie przeglądasz

wrzesień 2021 - Nr 95
Poradnik dyrektora przedszkola nr 95 4AZ0095

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin