• WSZYSTKIE
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Komunikacja bez przemocy – element klimatu placówki przedszkolnej

    Społeczność budującą klimat naszej placówki tworzą zarówno nauczyciele wychowania przedszkolnego, psychologowie, logopedzi, pedagodzy, jak i rodzice. Najważniejszym wyzwaniem jest stworzenie w naszym przedszkolu komunikacji, która buduje porozumienie i wartościowe relacje sprzyjające dobremu rozwojowi każdego dziecka.
  • Umowy z rodzicami – zapisy związane z COVID-19

    Mimo że nie istnieje wzorzec umowy zawieranej z rodzicami dzieci uczęszczających do placówek niepublicznych i że w zakresie kształtowania treści stosunku zobowiązaniowego obowiązuje zasada swobody umów, nie oznacza to jednak, że przedszkole może narzucić rodzicom postanowienia, które są niezgodne z przepisami. Niestety, odkąd mamy epidemię, wiele placówek zmodyfikowało zapisy swoich umów, wprowadzając dodatkowe opłaty związane z epidemią czy też formułując dodatkowe obowiązki po stronie rodziców. Cześć tych zapisów nie ma jednak oparcia w przepisach. Sprawdź zatem, jakich zapisów należy unikać.

Artykuły

  • Punkt przedszkolny bez statutu

    Dowiesz się, czy każdy punkt przedszkolny powinien mieć swój odrębny statut czy może być jeden wspólny statut dla punktów przedszkolnych? Upewnij się także czy też w statucie szkoły powinna być zawarta informacja dotycząca punktu przedszkolnego.
  • Kwalifikacje do nauki języka angielskiego

    Z tego artykułu dowiesz się, czy osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku logopedia oraz studia licencjackie na kierunku opieka na małym dzieckiem i zdała państwowy egzamin nauczycielski z danego języka, II stopnia może uczyć języka angielskiego w przedszkolu.
  • Kwalifikacje do prowadzenia terapii logopedycznej

    Sprawdź, czy zajęcia terapii logopedycznej przydzielone dziecku w ramach zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej można powierzyć nauczycielowi, który ukończył studia licencjackie na kierunku pedagogika w zakresie zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej z logopedią szkolną.
  • Przepisy obowiązujące przedszkola niepubliczne w roku szkolnym 2021/2022

    Dowiedz się, jakie ustawy i rozporządzenia obowiązują przedszkola niepubliczne w nowym roku szkolnym 2021/2022.
  • Świadczenia z ZFŚS na święta Bożego Narodzenia

    Świąteczne świadczenia finansowane ze środków ZFŚS w przedszkolu nie są prezentami, z którymi nie wiążą się żadne obciążenia. Przeciwnie, niektóre z nich są w pełni opodatkowane, inne korzystają ze zwolnienia podatkowego w ramach określonego limitu. Poznaj zasady przyznawania świątecznych świadczeń z ZFŚS dla osób korzystających z funduszu socjalnego przedszkola. Z tego artykułu dowiesz się: Na jaki cel można przeznaczyć środki z ZFŚS w przedszkolu.  Jakie zapisy powinny się znaleźć w regulaminie ZFŚS. Jak stosować kryterium socjalne przy przyznawaniu świadczeń na święta. czym trzeba pamiętać, przyznając świadczenia świąteczne z ZFŚS. Czy świąteczne świadczenia z ZFŚS są oskładkowane i opodatkowane.
  • Zobowiązanie nauczyciela do podnoszenia kwalifikacji zawodowych

    Jednym z obowiązków nauczyciela, nałożonym na niego przepisami Karty Nauczyciela, jest realizacja doskonalenia zawodowego. Dowiedz się, czy poza uwzględnieniem faktu realizacji tego zadania przy ocenie pracy nauczyciela dyrektor ma możliwości prawne zobowiązania podwładnego do podnoszenia kwalifikacji w określonym kierunku.
  • Dokumenty udostępniane podczas kontroli pobrania i wykorzystania dotacji

    Pobranie i wykorzystanie dotacji zgodnie z jej ustawowym przeznaczeniem podlega kontroli organu dotującego. Z tego artykułu dowiesz się, jakie dokumenty należy udostępnić podczas kontroli prowadzonej w przedszkolu.
  • Jak reagować na skargi na przedszkole i podważanie kompetencji kadry pedagogicznej?

    Chyba w kadencji każdego dyrektora zdarzają się wyjątkowo pretensjonalni i problematyczni rodzice, którzy na każdym kroku podważają kompetencje kadry pedagogicznej, sposób prowadzenia zajęć itp., nie wykazując przy tym woli do dialogu i współpracy. Nierzadko skutkuje to skargami do organu prowadzącego i kuratorium. W tym artykule zajmiemy się takim właśnie przypadkiem i wskażemy możliwe drogi postępowania.
  • Dziecko nie chce wracać z rodzicem do domu – co zrobić?

    W tym artykule wyjaśniamy, czy przedszkole ma obowiązek wydać dziecko uprawnionemu rodzicowi, mimo że reaguje ono krzykiem i płaczem na widok rodzica i odmawia pójścia z nim do domu.
  • Przechowywanie i podawanie adrenaliny w przedszkolu

    Dziecko z silną alergią np. na orzechy w przypadku wystąpienia wstrząsu anafilaktycznego wymaga podania adrenaliny. Dowiedz się, czy i na jakiej podstawie przedszkole może taką substancję przechowywać i podawać dziecku.
  • Jednodniowe wycieczki przedszkolaków

    Przedszkole może zorganizować jednodniową wycieczkę dla dzieci uczęszczających do przedszkola. Organizując wyjazd, należy jednak pamiętać o zasadach określonych w rozporządzeniu MEN z 25 maja 2018 r. i wytycznych przeciwepidemicznych GIS.
  • Budowa urządzeń na plac zabaw a wymóg posiadania atestów

    W tym artykule wyjaśniamy, czy sprzęty znajdujące się na terenie placu zabaw muszą posiadać zewnętrzne certyfikaty dopuszczające do użytku w przedszkolu czy też można samodzielnie zbudować coś np. piaskownice, domek, huśtawkę.
  • Rejestrowanie wyjść na plac zabaw

    Z tego artykułu dowiesz się, czy wyjście na wewnętrzny plac zabaw z przedszkolakami powinno być odnotowywane w rejestrze wyjść.
  • Odpowiedzialność za dostosowanie budynku do potrzeb dzieci niepełnosprawnych

    Przyjęcie do placówki dziecka poruszającego się na wózku inwalidzkim wymaga dostosowania budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym wykonania podjazdu umożliwiającego dostanie się na teren przedszkola. Kto jednak odpowiada za taką inwestycję – dyrektor placówki czy może organ prowadzący?
  • Tworzenie IPET – na co zwrócić uwagę?

    IPET jest opracowywany zgodnie z potrzebami konkretnego ucznia niezależnie od etapu edukacyjnego. Szczegółowa zawartość programu również będzie zależna od specyfiki funkcjonowania konkretnego dziecka. Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę na spotkaniu zespołu nauczycieli, którzy tworzą IPET. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Co należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu IPET? Które zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, które należy uwzględnić w IPET?
  • Obserwacje pedagogiczne – czy w danym roku dotyczą wszystkich nauczycieli?

    O rodzaju, zakresie i częstotliwości obserwacji pedagogicznych prowadzonych w celu uzyskania informacji niezbędnych do realizacji poszczególnych form nadzoru pedagogicznego decyduje dyrektor przedszkola. Dowiedz się, czy musisz objąć nimi wszystkich nauczycieli w ciągu roku szkolnego.
  • Zawarcie umowy na zajęcia rytmiki przez radę rodziców

    W tym artykule wyjaśniamy, czy rada rodziców może sfinansować dodatkowe zajęcia z rytmiki i w tym celu zawrzeć umowę zlecenia z osobą, która prowadzi własną działalność gospodarczą.
  • Zajęcia terapii sensorycznej – zasady organizacji

    Organizowane w przedszkolach zajęcia terapii sensorycznej nie są zdefiniowane w przepisach. Brakuje także wytycznych co do liczby dzieci mogących uczestniczyć jednorazowo w takich zajęciach. Sprawdź jednak, jakie rozwiązania w tym zakresie rekomenduje nasz ekspert.
  • Utworzenie filii przedszkola zamiast szkoły z oddziałami przedszkolnymi

    Sprawdź, jakie czynności i decyzje muszą zostać podjęte, by zlikwidować szkołę podstawową z oddziałami przedszkolnymi, aby na jej miejsce utworzyć filę przedszkola z zespołu szkolno-przedszkolnego znajdującego się w innej miejscowości.
  • Puste, ale opłacone miejsce w przedszkolu

    Zdarza się, że dziecko ma na tyle duże problemy z adaptacją w przedszkolu, że nie chce uczęszczać na zajęcia. Rodzice zaś nie chcąc tracić miejsca, nie rezygnują z placówki, uiszczając wymagane opłaty. Dowiedz się, czy dyrektor placówki może skreślić takie dziecko z listy i przyjąć na to miejsce inne.
  • Odroczenie obowiązku szkolnego – kto podejmuje decyzje i czynności?

    Niezależnie od tego, gdzie dziecko uczęszcza do przedszkola, decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor obwodowej szkoły podstawowej. Co ważne, znaczenie ma tu miejsce zamieszkania, nie zaś miejsce zameldowania. O szczegółach procedury odroczenia przeczytasz w tym artykule.
  • Kontrola i egzekucja spełniania obowiązku przygotowania przedszkolnego

    Sytuacja, w której dziecko nie realizuje obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, mimo złożenia deklaracji o kontynuowaniu edukacji w przedszkolu, wymaga podjęcia działań kontrolnych i egzekucyjnych. Wydawać by się mogło, że należy to do obowiązków dyrektora przedszkola. Nic bardziej mylnego – sprawdź, kto odpowiada za kontrolę spełniania obowiązku przygotowania przedszkolnego.

Aktualnie przeglądasz

listopad/grudzień 2021 - Nr 98
Poradnik dyrektora przedszkola nr 98 4AZ0098

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin