Wsparcie dziecka słabowidzącego w przedszkolu ogólnodostępnym

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Data aktualizacji dokumentu: 19 maja 2023
 Wsparcie dziecka słabowidzącego w przedszkolu ogólnodostępnym

Przedszkole to miejsce, w którym dzieci odbierają świat za pomocą wszystkich zmysłów. Doświadczają swojego otoczenia, eksplorują je, wykorzystują różne przedmioty w niecodzienny sposób. Zwykły patyk może być mieczem, łyżka i chusteczka zamienią się w księżniczkę, nie mówiąc już o tym, co powstaje z garści klocków. Dla dziecka słabowidzącego przedszkole to źródło ogromnej ilości informacji – słuchowych, dotykowych, zapachowych, czasem i smakowych. Czasami te informacje bardzo trudno rozróżnić i rozdzielić. Zwłaszcza jeśli brakuje wiadomości o świecie płynących z analizy wzrokowej. Jak pomóc słabowidzącemu przedszkolakowi, by wszedł w grupę rówieśniczą i mógł rozwijać swoje zasoby?

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie rodzaje zaburzeń wzroku można wyróżnić?
  • Jak przygotować się do pracy z dzieckiem z wadą wzroku?
  • Co o funkcjonowaniu dziecka powinien wiedzieć nauczyciel dziecka słabowidzącego?
  • Czy dziecko z poważną wadą wzroku może uczęszczać do przedszkola ogólnodostępnego?
  • Z jakimi trudnościami mierzy się dziecko z wadą wzroku w przedszkolu?
  • Jak zaaranżować przestrzeń w przedszkolu, do którego uczęszcza dziecko z wadą wzroku?
  • Z jakich pomocy korzystać w codziennej pracy z dzieckiem z deficytem wzroku?
  • Co o wadzie wzroku powinny wiedzieć inne dzieci i ich rodzice?

Wykorzystaj scenariusz zajęć:

Pozostało jeszcze 90% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli posiadasz już konto – zaloguj się:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeśli nie masz dostępu,

UTWÓRZ KONTO TESTOWE i skorzystaj z jednorazowego bezpłatnego dostępu na 48 godzin

  • Dostęp do tego konkretnego artykułu oraz do setek pozostałych porad dla przedszkoli publicznych i niepublicznych.
  • Dostęp do bogatej bazy wzorów 738 dokumentów.
Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Psycholog, absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim. Obecnie w trakcie Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży w Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Ukończyła dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Na codzień pracuje w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej i Poradni Zdrowia Psychicznego w Szpitalu im. dr J.Babińskiego w Łodzi. Prowadzi różnorodne projekty edukacyjne w łódzkich szkołach w ramach grupy Kombinat Szklarnia. Wielbicielka włóczęgi po lasach i polach.
Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.
Dodano: 23.04.2024

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin