Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu – zapisy w statucie

Data aktualizacji dokumentu: 8 marca 2020
Dokument archiwalny
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu – zapisy w statucie

W związku z obowiązkiem udzielania dzieciom, nauczycielom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej tak w przedszkolu publicznym, jak niepublicznym przepisy wymagają, by statuty tych placówek zawierały odpowiednie regulacje w tym zakresie. Sprawdź, jak przełożyć wymagania prawne na zapisy statutowe dla Twojego przedszkola.

W statucie przedszkola w odniesieniu do organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warto uregulować:

1)      cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;

Przykładowy zapis statutu:

1. Celem pracy przedszkola jest organizowanie wsparcia całościowego rozwoju dziecka, w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2. Przedszkole w procesie kształcenia, wychowania i opieki wspiera całościowy rozwój dziecka, co umożliwia mu odkrywanie własnych możliwości, sens działania oraz gromadzenie doświadczeń, których efektem jest osiągnięcie przez dziecko dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

3. Przedszkole w prowadzonym procesie współpracuje z rodzicami, pełni także funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze rodziców.

4. Przedszkole realizuje zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i w innych przepisach prawa, w zakresie odnoszącym się do wychowania przedszkolnego.

5. Zadaniem przedszkola jest także udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej podczas bieżącej pracy, organizacja form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi.

6. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, religijnej i językowej.

7. Przedszkole ma za zadania uwzględniać zasady bezpieczeństwa oraz zasady promocji i ochrony zdrowia dzieci.

2)      sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;

Przykładowy zapis statutu:

1. Sposoby realizacji zadań przedszkola obejmują w szczególności:

1) realizację postawy programowej wychowania przedszkolnego oraz programów wychowania przedszkolnego i innych zadań oświatowych przewidzianych prawem;

2) ustalanie szczegółowych zadań przedszkola i sposobu ich realizacji w planie pracy przedszkola;

3) stawianie diagnozy pedagogicznej opartej na obserwacji rzeczywistych zachowań dziecka i wytyczanie kierunków pracy mających na celu rozwijanie indywidualnego potencjału dziecka;

4) monitorowanie procesu dydaktycznego, wychowawczego i porównanie osiągniętych efektów ze stanem wyjściowym i zakładanymi wynikami;

5) prowadzenie z dziećmi planowej pracy wychowawczo-dydaktycznej;

6) udzielanie dzieciom pomocy psychologicznej i pedagogicznej oraz umożliwianie kontaktu ze specjalistami w poradni psychologiczno-pedagogicznej;

7) współpracę z rodzicami dziecka, Radą Rodziców, innymi placówkami oświatowymi, stowarzyszeniami, policją, kuratorami sądowymi, organizacjami społecznymi i innymi podmiotami w celu zapewnienia opieki każdemu dziecku, które znajduje się w sytuacji wymagającej pomocy;

8) włączanie rodziców w bieżące działania przedszkola;

9) realizację programów i projektów promujących zdrowie i kształtujących postawy wyrażające się dbałością o zdrowie oraz bezpieczeństwo własne;

10) prowadzenie działań antydyskryminacyjnych obejmujących całą społeczność przedszkola;

11) wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych poprzez pracę z:

a)      logopedą,

b)      psychologiem,

c)      rehabilitantem,

d)      nauczycielami mającymi kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej,

której celem jest przezwyciężanie trudności i kompensowanie braków (rozłożenia czynności złożonej na najprostsze elementy, wielokrotne powtarzanie przyswojonych wiadomości i umiejętności, usprawnianie manualne i polisensoryczne).

2. Praca dydaktyczno-wychowawcza prowadzona jest w przedszkolu poprzez uczestnictwo wszystkich dzieci w zajęciach grupowych, zespołowych oraz poprzez zajęcia indywidualne stymulujące lub terapeutyczno-reedukujące.

3. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udziela się dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom przedszkola:

1) udzielana rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy dzieciom poprzez:

a) porady,

b) konsultacje,

c) warsztaty,

d) szkolenia;

2) dla dzieci organizowana jest w formie:

a) zajęć rozwijających uzdolnienia,

b) porad i konsultacji,

c) grupowych zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym,

d) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

4. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, religijnej i językowej poprzez:

1) zajęcia w języku polskim;

2) realizację treści związanych z historią, geografią i kulturą danego kraju;

3) pielęgnację tradycji regionalnych i narodowych;

4) nauczanie religii dla dzieci, których rodzice wyrazili takie życzenie w formie oświadczenia.

5. Przedszkole w swojej pracy uwzględnia zasady bezpieczeństwa oraz zasady promocji i ochrony zdrowia dzieci – w przedszkolu znajdują się procedury bezpiecznego i zdrowego postępowania nauczycieli, rodziców i wychowanków. Procedury są odrębnymi dokumentami, zasady:

1) sprawowania opieki nad dziećmi w przedszkolu;

2) sprawowania opieki nad dziećmi podczas wyjść poza przedszkole;

3) przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola;

4) postępowania w sytuacji wypadku;

5) inne, powstałe z uwagi na lokalne potrzeby …………………….

3)      organizację zajęć dodatkowych, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci;

Przykładowy zapis statutu:

1. Przedszkole organizuje na życzenie rodziców zajęcia dodatkowe związane z rozwojem zainteresowań dzieci typu nauka języka obcego, gimnastyka artystyczna, chór i inne wynikające ze zgłoszeń rodziców.

2. Zajęcia dodatkowe związane z rozwojem zainteresowań wychowanków prowadzą zatrudnione przez przedszkole osoby z wymagalnymi kwalifikacjami.

3. Udział w zajęciach tego typu jest dla rodziców uczestników odpłatny.

4)      Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z:

  • współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
  • planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość;
  • prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji,
  • współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.

Przykładowy zapis statutu:

1. Nauczyciele i rodzice współdziałają. W sprawach wychowania i nauczania dzieci, nauczyciele:

1) są zobowiązani do przekazywania rodzicom rzetelnej i bieżącej informacji na temat realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego, a także rozwoju i zachowania ich dziecka;

2) udzielają porad rodzicom w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka;

3) organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną i inną specjalistyczna;

4) uwzględniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.

2. Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z wybranymi programami:

1) są odpowiedzialni za jakość i wyniki tej pracy;

2) są odpowiedzialni za bezpieczeństwo powierzonych ich opiece dzieci;

3) szanują godność dziecka i respektują jego prawa.

3. Nauczyciele także w szczególności:

1) planując i prowadząc pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą w powierzonej grupie, dbają o jakość wykonywanej pracy, osiągają w stopniu optymalnym cele przedszkola ustalone w statucie i programie pracy przedszkola;

2) ponoszą odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów;

3) wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny dzieci, ich zdolności i zainteresowania;

4) diagnozują i prowadzą obserwację pedagogiczną mającą na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, dokumentują ją i na tej podstawie planują dalszą pracę z dzieckiem;

5) przygotowują informacje o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej;

6) planują własny rozwój zawodowy, poszerzają swój zakres kompetencji, biorą udział w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanego przez przedszkole i przez instytucje wspomagające przedszkole, stosują twórcze i nowoczesne metody nauczania i wychowania;

7) uczestniczą w opracowaniu planu pracy przedszkola;

8) prowadzą prawidłowo dokumentację pedagogiczną, w tym dziennik zajęć, dokumentację obserwacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami;

9) informują dyrektora, rodziców oraz radę pedagogiczną o efektach swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej;

10) dbają o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz wykazują troskę o estetykę pomieszczeń;

11) otaczają indywidualną opieką każdego wychowanka i utrzymują kontakt z ich rodzicami w celu:

a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,

b) ustalenia formy pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,

c) włączenia ich w działalność przedszkola;

12) współpracują ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz medyczną w przychodniach i poradni psychologiczno-pedagogicznej;

13)co najmniej 2 razy w roku organizują spotkania z rodzicami, na których informują zebranych o realizowanych treściach programowych w danej grupie, oraz przekazują informacje dotyczące rozwoju i zachowania dzieci powierzonych ich opiece;

14) inicjują i organizują imprezy o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym, rekreacyjno-sportowym;

15) wykonują inne czynności polecone przez dyrektora, wynikające z organizacji pracy w przedszkolu, realizują zadania zlecone przez dyrektora wynikające z bieżącej działalności przedszkola.

4. Nauczyciele i specjaliści w przedszkolu w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

1) rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;

2) określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia wychowanków;

3) rozpoznają przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym bariery i ograniczenia utrudniające im funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola;

4) podejmują działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału wychowanków w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;

5) współpracują z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy ich funkcjonowania oraz planowania dalszych działań.

5. Zatrudnieni w przedszkolu nauczyciele mający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych:

1) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizują zintegrowane działania i zajęcia określone w IPE-T;

2) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi;

3) uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w IPE-T, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;

4) udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPE-T, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi;

5) prowadzą inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne.

6. Do zadań pedagoga i psychologa zatrudnionego w przedszkolu w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy w szczególności:

1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;

2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola;

3) udzielanie wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;

5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym dzieci;

6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;

8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:

a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

7. Do zadań logopedy zatrudnionego w przedszkolu należy w szczególności:

1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;

2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla wychowanków oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;

3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami wychowanków;

4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:

a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

8. Do zadań terapeuty pedagogicznego zatrudnionego w przedszkolu należy w szczególności:

1) prowadzenie badań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;

2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola;

3) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami uczniów;

5) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:

a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

9. Podstawowym zadaniem pracowników niepedagogicznych jest:

1) zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkola jako instytucji publicznej;

2) utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku;

3) włączanie się poprzez współpracę z nauczycielami do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w przedszkolu.

10. Szczegółowy zakres zadań pracowników niepedagogicznych ustala dyrektor w szczegółowym zakresie czynności danego pracownika.

W statutach placówek powinny zostać również uwzględnione:

1)      organizacja współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom;

2)      prawa dzieci związane z zapewnieniem zindywidualizowanego procesu kształcenia, dostosowania form i metod pracy oraz programów nauczania;

3)      możliwości korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej oraz zajęć rewalidacyjnych, organizacja pracy przedszkola, w tym organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli placówka takie wspomaganie prowadzi, a także zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeżeli takie zajęcia są prowadzone w przedszkolu.

Przykładowy zapis statutu:

1. Przedszkole w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

1) organizuje współpracę rodziców z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, a także innymi wyspecjalizowanymi instytucjami, w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności poprzez:

a) oceny funkcjonowania dzieci,

b) określanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola,

c) ustalania efektów działań podejmowanych w celu poprawy ich funkcjonowania,

d) planowanie dalszych działań;

2) organizowanie wsparcia merytorycznego dla nauczycieli i rodziców dzieci ze strony poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

2. Rodzice mają prawo do:

1) udziału w różnych formach spotkań oddziałowych, tj. w zajęciach otwartych, w zebraniach organizacyjnych, prelekcjach specjalistycznych i warsztatach praktycznych, imprezach wewnętrznych i środowiskowych (wg kalendarza imprez i uroczystości);

2) konsultacji indywidualnych z wychowawcą;

3) bezpośredniego uczestnictwa w codziennym życiu grupy;

4) korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej przez przedszkole;

5) wyrażania i przekazywania dyrektorowi uwag i opinii na temat pracy nauczycieli i przedszkola.

3. Wychowanek przedszkola ma prawo do:

1) właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej dzieciom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą;

2) odpowiednio zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i własnego tempa rozwoju;

3) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia przedszkolnego, religijnego oraz światopoglądu, jeśli nie narusza tym dobra innych ludzi;

4) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentu;

5) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;

6) pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przypadku zdiagnozowanych indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków.

4. Przedszkole, w przypadku wystąpienia zdiagnozowanych potrzeb, organizuje dla dziecka zgodnie z przepisami MEN:

1) indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne;

2) zindywidualizowaną ścieżkę realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;

3) wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.

 ( II ) Konsekwencje braku odpowiednich zapisów w statucie

Brak w statucie tych zapisów jest błędem i powinien być jak najszybciej naprawiony. Kurator oświaty może poprzez wydanie decyzji administracyjnej, po przeprowadzeniu kontroli, uchylić statut publicznego przedszkola albo niektóre jego postanowienia, jeżeli są sprzeczne z prawem. Może także wezwać do uzupełnienia statutu. Organowi, który nadał lub uchwalił statut, od decyzji kuratora oświaty przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Zastosuj: Dyrektor przedszkola w razie stwierdzonych braków w statucie powinien niezwłocznie zainicjować proces zmieniania statutu.

( II ) Procedura zmiany statutu

Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola albo jego zmian. Z punktu widzenia praktycznego najlepiej, aby projekt zmian przygotował wyłoniony z grona rady pedagogicznej mały zespół nauczycieli. Projekt przygotowany przez zespół uchwala wówczas rada pedagogiczna przedszkola i przedstawia do uchwalenia radzie przedszkola. Rada przedszkola uchwala statut. W przedszkolach, w których rada przedszkola nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna, czyli uchwala statut lub jego zmiany.

Na stronie ww.przedszkole.wip.pl znajdziesz:

  • Zapisy do statutu przedszkola dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

W PRZEDSZKOLACH NIEPUBLICZNYCH

Przepisy określające zawartość statutu przedszkola publicznego (i oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej) stosuje się odpowiednio (a zatem także w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej) do statutu niepublicznego przedszkola i oddziału przedszkolnego w niepublicznej szkole podstawowej, poza kwestią czasu pracy niepublicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych, który to czas ustala organ prowadzący.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.) – art. 72 ust. 1, art. 80 ust. 2 pkt 1, art. 82 ust. 2, art. 102, art. 114, art. 172 ust. 3.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578 ze zm.) – § 2, § 5−6, § 7 ust. 7.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591) – § 2−6, § 12, § 20, § 24−25, § 27−28.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r. poz. 1616) – § 2−6, § 8, § 10−13.

Leszek Zaleśny

ekspert w zakresie prawa oświatowego i specjalista w zakresie organizacji i zarządzania oświatą

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.
Dodano: 23.04.2024

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin