• WSZYSTKIE
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Dokument podsumowujący rok z zakresu zajęć WWR oraz kształcenia specjalnego

    Przepisy nie określają wzorów czy szablonów dokumentów podsumowujących rok przedszkolny z zakresu zajęć wczesnego wspomagania oraz kształcenia specjalnego, wskazując jedynie na ich zawartość oraz działania, jakie powinny być podjęte w związku z podsumowaniem efektywności udzielanego dzieciom wsparcia. Dowiedz się, jak w praktyce może przebiegać podsumowanie kształcenia specjalnego w przedszkolu i organizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju.  Z tego artykułu dowiesz się: Jak często należy dokonywać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka. Kiedy warto sporządzić protokół posiedzenia zespołu nauczycieli i specjalistów. Jak dokonać analizy skuteczności działań zaplanowanych w IPET. W jakiej formie zespół WWR dokumentuje swoje działania. Co powinno się znaleźć w arkuszu obserwacji dziecka.

Artykuły

  • Realizacja szczepień jako kryterium rekrutacji do przedszkoli

    Coraz więcej samorządów uchwala, jako dodatkowe kryterium rekrutacyjne do przedszkoli i żłobków, wymóg poddawania się obowiązkowym szczepieniom ochronnym. Wielu rodziców uważa jednak to kryterium za dyskryminujące, dlatego poprosili Rzecznika Praw Obywatelskich o interwencję w tej sprawie.
  • Postępowanie z dokumentacją ZFŚS – nowe wskazówki ministerstwa pracy

    Pracodawca ma obowiązek przeprowadzenia corocznego przeglądu danych osobowych osób uprawnionych do korzystania z funduszu socjalnego, które przetwarza na potrzeby działalności socjalnej. Decyduje on także o zasadach prowadzenia i przechowywania dokumentów związanych z działalnością socjalną.
  • Przez jaki okres obowiązuje opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju?

    W opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju zespół orzekający wskazuje okres, w jakim zachodzi potrzeba wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Nie ma wymogu, by opinia była wydawana do podjęcia nauki w szkole.
  • Pracownicy przedszkola nie powinni być angażowani w sprawy rodzinne wychowanków

    Organizowanie rodzicowi spotkań z dzieckiem na terenie przedszkola, po to by umożliwić mu kontakt z nim, nie należy do pracowników przedszkola. Jeśli wizyty w przedszkolu utrudniają pracę nauczycieli i zakłócają spokój dziecka, należy przypomnieć rodzicowi obowiązujące w przedszkolu zasady współdziałania z rodzicami, określone w statucie przedszkola i poprosić o stosowanie się do nich.
  • W roku korzystania z urlopu macierzyńskiego nie trzeba przepracować 6 miesięcy

    Pracownica korzystając w 2019 roku z urlopów związanych z rodzicielstwem, ma prawo do trzynastki za ten rok niezależnie od tego, czy przepracowała w tym roku efektywnie co najmniej 6 miesięcy.
  • Nabycie prawa do tzw. trzynastki w trakcie urlopu zdrowotnego

    Dowiedz się, czy nauczyciel korzystający w 2022 roku z urlopu dla poratowania zdrowia ma prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za ten rok, niezależnie od faktycznie przepracowanego okresu. Upewni się także czy do podstawy trzynastki wlicza się wynagrodzenia za urlop dla poratowania zdrowia.
  • Dodatek za wychowawstwo w oddziale przedszkolnym taki sam jak w przedszkolu

    Nauczyciel, którego opiece powierzono oddział przedszkolny w szkole podstawowej, ma prawo do dodatku za wychowawstwo w wysokości określonej przez organ prowadzący dla nauczycieli przedszkola.
  • Zlecenie nauczycielowi opieki nad dziećmi dojeżdżającymi

    Nauczyciel może być obowiązany do zapewnienia opieki na terenie szkoły i ewentualnie w razie zorganizowanych wyjść poza szkołę. Natomiast zapewnienie opieki w czasie dowozu do i ze szkoły jest obowiązkiem gminy.
  • Warunki higienicznosanitarne w żłobku i przedszkolu

    W pomieszczeniach, w których dzieci w żłobku i przedszkolu spożywają posiłki, uczestniczą w zajęciach i odpoczywają, nie mogą być ustawione przewijaki dla nieodpieluchowanych dzieci. Ponadto niezależnie od tego, czy łazienka jest w sali zajęć, czy na zewnątrz, wszystkie dzieci powinny myć ręce przynajmniej przed każdym posiłkiem. To jednak tylko niektóre z wymagań, jakie przed tego typu placówkami stawiają przepisy. Sprawdź pozostałe.
  • Oznaczenie przeciwpożarowe w nowym budynku przedszkola

    Materiały i wyroby do wykończenia wnętrz przedszkola powinny być oznaczone symbolami opartymi na klasyfikacji ogniowej. Prawidłowego odczytania i właściwego zinterpretowania symboli lub oznaczeń stosowanych w ochronie przeciwpożarowej mogą dokonać przedstawiciele jednej z grup zawodowych uczestniczących w procesie inwestycyjnym lub funkcjonariusz Straży Pożarnej.
  • Okresowe szkolenie bhp nauczycieli

    Jeżeli charakter wykonywanej przez nauczyciela pracy wiąże się z narażeniem go na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne, to powinien nie rzadziej niż raz na 5 lat odbywać okresowe szkolenie bhp.
  • Wydanie nauczycielowi kserokopii obserwacji zajęć

    Dokumentowanie obserwacji zajęć przedszkolnych nie jest uregulowane przepisami prawa, nie ma również wzorów takiego dokumentowania. Zatem dyrektor ma pełną swobodę w określaniu warunków prowadzenia obserwacji, w tym decydowania o sposobie ich dokumentowania. Natomiast nauczyciel ma prawo otrzymania co najmniej kserokopii karty obserwacji zajęć (bez składania wniosku).
  • Sposób organizacji zajęć rewalidacyjnych

    Przepisy prawa oświatowego nie określają zasad organizacji zajęć rewalidacyjnych, nie wskazują, w jakiej formie powinny być organizowane – czy powinny być prowadzone indywidualnie, czy zespołowo. W przypadku przedszkoli nie określają także wymiaru tych godzin, o czym w praktyce decyduje organ prowadzący.
  • Czy odwołane zajęcia WWR trzeba odrabiać?

    W przepisach prawa nie ma regulacji, które zobowiązywałyby nauczyciela do odpracowania zajęć, które nie odbyły się z powodu nieobecności dziecka. Natomiast w miarę możliwości organizacyjnych można ewentualnie „odrabiać” zajęcia, szczególnie gdy odbywają się one w rozliczeniu miesięcznym i pozwalają na to warunki organizacyjne.
  • Wyższa dotacja – jakie warunki trzeba spełnić?

    Wyższa dotacja – jakie warunki trzeba spełnić? Większość przedszkoli niepublicznych pobiera dotację w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy. Taka suma stanowi jedynie 3/4 kwoty, jaką może uzyskać niepubliczne przedszkole z budżetu gminy. Sprawdź, jakie masz możliwości pozyskania większych środków od gminy. Niepubliczne przedszkole, które nie jest przedszkolem specjalnym, może uzyskać prawo do dotacji w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, a więc kwota dotacji wzrosnąć może o jedną czwartą, jeśli tylko przedszkole spełni określone warunki.Warunek 1: czesne musi się mieścić w ustawowych kwotach Przede wszystkim przedszkole pobierające wyższą dotację nie może już dowolnie ustalić czesnego dla dzieci, musi ono bowiem mieć taką samą wysokość jak opłata w przedszkolach gminnych, ustalona przez radę gminy w drodze uchwały, tj. maksymalnie 1 zł za każdą rozpoczętą godzinę faktycznego pobytu dziecka w przedszkolu. Co więcej, opłaty tej nie liczymy od każdej rozpoczętej godziny pobytu dziecka w przedszkolu, gdyż przedszkole niepubliczne pobierające wyższą dotację musi również gwarantować, podobnie jak samorządowe przedszkola, bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie. Jeżeli zatem rodzic dziecka korzysta z usług przedszkola przez maksymalnie dziewięć godzin dziennie, licząc godziny rozpoczęte, to maksymalna opłata za przedszkole może wynieść dziennie 4 zł. Miesięczna opłata ponoszona przez rodzica może w konsekwencji być mniejsza niż 100 zł, a to z kolei powoduje, że w praktyce zwiększona dotacja musi jednocześnie pokryć stratę związaną z praktyczną rezygnacją z pobierania czesnego od rodziców. Oczywiście w niektórych przypadkach może to być opłacalne, zwłaszcza w przypadku tych przedszkoli, które już nie pobierają opłaty. Warunek 2: prowadzenie dokumentacji przedszkolnej Kolejnym warunkiem, który musi spełnić przedszkole niepubliczne wnioskujące o wyższą dotację, jest prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki na zasadach ustalonych dla publicznych przedszkoli, określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Przedszkole ma zatem obowiązek prowadzenia:
  • Przedszkolaki na tym samym placu zabaw co uczniowie

    Jeśli w szkole działa oddział przedszkolny, dyrektor nie musi wydzielać osobnego placu zabaw dla przedszkolaków. Dzieci te mogą bawić się ze starszymi uczniami. Dyrektor może jednak z własnej inicjatywy wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia i wydzielić osobny teren dla dzieci młodszych.
  • Dziecko z rodziny zastępczej i domu dziecka w przedszkolu

    Dzieci wychowujące się w rodzinach zastępczych i rodzinnych domach dziecka nie zyskują pierwszeństwa w przyjęciu do przedszkola, ale mają prawo do niego uczęszczać tak jak pozostałe dzieci. Wymagają natomiast wnikliwej obserwacji, pełnego życzliwości podejścia nauczycieli oraz udzielania wsparcia adekwatnego do dostrzeżonych potrzeb, w tym w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • 6-latki w księdze ewidencji szkoły czy przedszkola?

Aktualnie przeglądasz

styczeń/luty 2020 - Nr 73
AAZ_73-okladka

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin