• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Przyjmowanie prezentów dla nauczycieli z okazji zakończenia roku szkolnego – aspekty prawne

    Zakończenie edukacji w przedszkolu jest emocjonalnym przeżyciem dla dzieci, rodziców, nauczycieli. Wiedzeni jak najbardziej szlachetnymi intencjami rodzice honorują nauczycieli i dyrekcję przedszkola wręczając upominki. Na ogół nie myśli się wtedy o skutkach prawnych wręczenia upominku (prezentu) nauczycielowi, a te, wbrew pozorom, bywają doniosłe. Po pierwsze, pojawiają się pytania – jak należy się zachować, aby nie przekroczyć granic przewidzianych prawem? Co robić, aby uniknąć krępującej sytuacji zakłopotania nauczyciela czy wręcz odmowy przyjęcia przez niego upominku? Drugą sprawą jest odpowiedzialność podatkowa z tytułu przyjęcia upominku. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy prezent jest niedozwoloną korzyścią majątkową? Czy za przyjęcie prezentu od rodziców grozi odpowiedzialność dyscyplinarna? Jaki prezent jest od rodziców i dzieci kończących przedszkole można przyjąć? Przyjęcia jakiego prezentu powinien odmówić nauczyciel? Czy na obdarowanym nauczycielu spoczywa obowiązek zapłaty podatku? Czy dyrektor może dokonać konfiskaty prezentu przeznaczonego dla nauczyciela?

Artykuły

  • Zabieranie niezjedzonego posiłku z przedszkola

    Nie wszystkie dzieci chętnie zjadają w przedszkolu posiłki, za które rodzice wnieśli opłatę. Zdarza się, że rodzice proszą, aby takie niezjedzone produkty były pakowane i przekazywane w chwili odbierania dziecka. Prośbę tę uzasadniają unikaniem marnowania jedzenia i zwracają uwagę, że zabieranie niezjedzonego dania to powszechna praktyka w restauracjach. Czy możliwe jest zabieranie niezjedzonych posiłków do domu?  Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy rodzic może żądać wydania niezjedzonego przez dziecko posiłku? Czy kwestię zabierania posiłków z przedszkola trzeba uregulować zarządzeniem?
  • Dokumentacja terapeuty pedagogicznego w przedszkolu

    Terapeuta pedagogiczny prowadzi zajęcia indywidualne z dziećmi objętymi kształceniem specjalnym oraz pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Oprócz tego może uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli. W obu przypadkach konieczne jest odpowiednie dokumentowanie pracy. Sprawdź, jaką dokumentację prowadzi terapeuta pedagogiczny w przedszkolu. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jaką dokumentację powinien prowadzić terapeuta pedagogiczny w przedszkolu? Czy terapeuta pedagogiczny wypełnia różne dzienniki zajęć? W którym dzienniku dokumentować udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
  • Wsparcie dziecka słabowidzącego w przedszkolu ogólnodostępnym

    Przedszkole to miejsce, w którym dzieci odbierają świat za pomocą wszystkich zmysłów. Doświadczają swojego otoczenia, eksplorują je, wykorzystują różne przedmioty w niecodzienny sposób. Zwykły patyk może być mieczem, łyżka i chusteczka zamienią się w księżniczkę, nie mówiąc już o tym, co powstaje z garści klocków. Dla dziecka słabowidzącego przedszkole to źródło ogromnej ilości informacji – słuchowych, dotykowych, zapachowych, czasem i smakowych. Czasami te informacje bardzo trudno rozróżnić i rozdzielić. Zwłaszcza jeśli brakuje wiadomości o świecie płynących z analizy wzrokowej. Jak pomóc słabowidzącemu przedszkolakowi, by wszedł w grupę rówieśniczą i mógł rozwijać swoje zasoby? Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie rodzaje zaburzeń wzroku można wyróżnić? Jak przygotować się do pracy z dzieckiem z wadą wzroku? Co o funkcjonowaniu dziecka powinien wiedzieć nauczyciel dziecka słabowidzącego? Czy dziecko z poważną wadą wzroku może uczęszczać do przedszkola ogólnodostępnego? Z jakimi trudnościami mierzy się dziecko z wadą wzroku w przedszkolu? Jak zaaranżować przestrzeń w przedszkolu, do którego uczęszcza dziecko z wadą wzroku? Z jakich pomocy korzystać w codziennej pracy z dzieckiem z deficytem wzroku? Co o wadzie wzroku powinny wiedzieć inne dzieci i ich rodzice? Wykorzystaj scenariusz zajęć: W krainie warzyw. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych: rozwijanie funkcji poznawczych i koncentracji
  • Dotacja na dziecko przyjęte do przedszkola niepublicznego w trakcie miesiąca

    Przyjęcie dziecka do przedszkola niepublicznego może nastąpić nie tylko od pierwszego dnia miesiąca, ale również w jego trakcie. Dowiedz się, od kiedy przedszkole niepubliczne powinno otrzymywać dotację na dziecko przyjęte w trakcie miesiąca. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Od czego uzależniona jest wysokość dotacji udzielanej dla przedszkola niepublicznego? Od kiedy przedszkole niepubliczne otrzymuje dotację na dziecko przyjęte w trakcie miesiąca? Czy prawo do dotacji za dany miesiąc można uzależniać od rozpoczęcia nauki w pierwszym dniu miesiąca?
  • Skreślenie z listy agresywnego dziecka to dla przedszkola ostateczność

    Decyzja o skreśleniu agresywnego dziecka z listy uczniów przedszkola zawsze powinna być ostatecznością, nie jest jednak niezgodna z prawem. Jeżeli jednak dyrektor przedszkola decyduje się na taki krok, musi upewnić się, że wyczerpano już wszystkie działania, do podjęcia których zobowiązane było przedszkole. Sprawdź, jakie kroki trzeba podjąć i jakich formalności dopełnić przed wydaniem decyzji o skreśleniu agresywnego dziecka z listy uczniów przedszkola.  Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Jakie działania należy podjąć w przypadku agresji dziecka w przedszkolu? Czy dyrektor może skreślić z listy wychowanków agresywne dziecko? Czy rodzice mogą zaskarżyć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego?
  • Legitymowanie osób odbierających dziecko z przedszkola

    Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola powinien regulować statut przedszkola. Coraz częściej w statutach pojawia się zapis zobowiązujący nauczyciela do zweryfikowania tożsamości osoby odbierającej dziecko. Czy legitymowanie osób odbierających dziecko z przedszkola jest zgodne z prawem? Sprawdź, czy rodzic lub inna osoba odbierająca dziecko powinna okazać nauczycielowi dowód osobisty. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy legitymowanie osób odbierających dziecko z przedszkola jest zgodne z prawem? Czy nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie, która nie chce okazać dowodu osobistego? Czy nauczyciel powinien żądać okazania dokumentu tożsamości przed udzieleniem informacji o dziecku?
  • Obowiązki dyrektora wobec studentów odbywających praktyki w przedszkolu

    Miesiące wakacyjne to okres, w którym praktyki pedagogiczne w przedszkolach odbywa największa liczba studentów. Zawarcie porozumienia z uczelnią lub wyrażanie zgody na odbywanie praktyk w przedszkolu wiąże się jednak z szeregiem obowiązków spoczywających na dyrektorze oraz nauczycielu, który będzie pełnił funkcję opiekuna praktyki. Poznaj obowiązki dyrektora wobec studentów odbywających praktyki w przedszkolu. Dowiedz się, jakich formalności trzeba dopełnić przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu praktyki. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Na jakiej podstawie prawnej dyrektor może zorganizować w przedszkolu praktyki pedagogiczne? Czy student przed rozpoczęciem praktyk powinien przejść szkolenie bhp i instruktaż stanowiskowy? Czy student przed rozpoczęciem praktyk powinien dostarczyć zaświadczenie o niekaralności? Czy student podlega weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym? Czy opiekunem praktyk studenckich może zostać nauczyciel kontraktowy? Jakie czynności można zlecić praktykantowi w przedszkolu?
  • Ukaranie mentora lub opiekuna stażu odebraniem dodatku funkcyjnego

    Mentor oraz opiekun stażu nauczyciela na ścieżce awansu zawodowego jest uprawniony do otrzymywania dodatku funkcyjnego. Wysokość dodatku funkcyjnego określa organ prowadzący. Zdarza się, że opiekun stażu bądź mentor nie wywiązuje się należycie ze spoczywających na nim obowiązków. Sprawdź, czy w takiej sytuacji dyrektor przedszkola może ukarać go przez odebranie dodatku funkcyjnego? Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy przyznanie dodatku funkcyjnego dla mentora i opiekuna stażu to uznaniowa decyzja dyrektora przedszkola? Czy dyrektor może ukarać mentora lub opiekuna stażu odebraniem dodatku funkcyjnego?
  • Przedszkole niepubliczne może odmówić podpisania umowy na kolejny rok

    Skreślenie dziecka z listy uczniów przedszkola nie zawsze jest możliwe, nawet jeżeli współpraca z rodzicami nie układa się poprawnie. W razie braku odpowiednich zapisów w statucie przedszkola dyrektor może mieć związane ręce. Czy w takim przypadku rozwiązaniem może być odmowa zawarcia umowy na kolejny rok szkolny? Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy przedszkole niepubliczne może nie podpisać umowy z rodzicem na kolejny rok szkolny? Czy rodzic może domagać się odszkodowania z tytułu niezawarcia kolejnej umowy?
  • Mobbing w przedszkolu – przeciwdziałanie i konsekwencje wystąpienia

    Zjawisko mobbingu jest spotykane w każdej branży i błędem byłoby założenie, że nie dzieje się on w przedszkolach. Niezwykle istotne jest więc, aby dyrektor posiadał wiedzę o tym, czym jest mobbing oraz jak mu przeciwdziałać. Trzeba bowiem pamiętać, że może być pociągnięty do odpowiedzialności nawet wtedy, gdy sam nie jest mobberem. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest mobbing i kiedy można mówić o mobbingu w przedszkolu? Co odróżnia mobbing od dyskryminacji? Które przypadki nagannego zachowania nie wpisują się w definicję mobbingu? Kim jest mobber i czy może być nim dyrektor przedszkola? Jakie roszczenia przysługują ofierze mobbingu? Kto ponosi odpowiedzialność w przypadku stwierdzenia mobbingu w przedszkolu? Jak przeciwdziałać mobbingowi w placówce oświatowej?
  • Obowiązek informowania o wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli

    Każdy dyrektor publicznego przedszkola ma obowiązek informowania kuratora oświaty o wolnych stanowiskach pracy na stanowiskach pracy dla nauczycieli. Należy pamiętać, że ten obowiązek będzie istniał również od 1 wrzenia 2023 r. Zmieni się jedynie podstawa prawna. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Które przepisy nakładają na dyrektorów obowiązek informowania o wakatach? W jakim celu dyrektor przedszkola przekazuje informacje o wolnych stanowiskach pracy? W jaki sposób i gdzie kurator oświaty będzie nadal publikował informacje o wakatach?
  • Szafa strachów. Scenariusz dla grup przedszkolnych w wieku 4–6 lat

    Okres przedszkolny to czas, w którym pojawiają się różne lęki. Wraz z rozwojem dziecko staje się coraz bardziej świadome różnych nieprzyjemności i niebezpieczeństw. Intensywnie rozwija się również wyobraźnia, która kreuje coraz bardziej złożone obrazy. Pojawia się lęk przed ciemnością, wyobrażenia o czających się w niej potworach i zjawach. Nasila się lek przed rozstaniem, kształtuje się poczucie śmiertelności, ograniczeń związanych z ciałem i jego kruchością. Warsztat ma na celu wsparcie dzieci w rozwoju umiejętności radzenia sobie z lękiem.

Aktualnie przeglądasz

Czerwiec 2023 - Nr 118
Poradnik dyrektora przedszkola nr 118 4AZ0118-1_page-0001

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin