• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Sprawozdanie z realizacji podstawy programowej w przedszkolu

    Za realizację podstawy programowej w przedszkolu odpowiada dyrektor placówki. W praktyce informacje o stopniu realizacji podstawy programowej można uzyskać odpowiadając na pytania związane z realizacją zadań wychowania przedszkolnego, które określono w podstawie programowej. Musisz wiedzieć, że nie ma gotowego i uniwersalnego narzędzia do badania realizacji podstawy programowej w przedszkolu a sposób monitorowania realizacji podstawy programowej, zależy od decyzji dyrektora. Sprawdź, jak w praktyce zmierzyć się z tym zadaniem. Z tego artykułu dowiesz się: Jaki jest cel podstawy programowej wychowania przedszkolnego? Kto odpowiada za realizację podstawy programowej? Jak w praktyce należy monitorować realizację podstawy programowej? Jak może wyglądać sprawozdanie z realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego?

Artykuły

  • Wynajem sali przedszkolnej

    To, czy dyrektor publicznego przedszkola i innej publicznej formy wychowania przedszkolnego będzie mógł wynająć pomieszczenia przedszkola na cele komercyjne np. na zajęcia dodatkowe zależy od zakresu jego uprawnienia do władania nieruchomością przedszkolną. Sprawdź, kiedy i na jakich warunkach dyrektor przedszkola może dysponować pomieszczeniami placówki. Z tego artykułu dowiesz się: Co oznacza trwały zarząd nad nieruchomością? Kiedy do zawarcia umowy najmu konieczne jest pełnomocnictwo? Czy na najemcę można przerzucić odpowiedzialność za cały budynek przedszkola?
  • Premie i nagrody dla nauczycieli i innych pracowników przedszkoli niepublicznych

    Dyrektor przedszkola niepublicznego może motywować nauczycieli i pracowników do realizacji określonych celów przyznając im premii regulaminowe lub uznaniowe. Sprawdź, w jakich dokumentach można zapisać prawo do premii i zasady jej przyznawania oraz poznaj różnice pomiędzy premią regulaminową a uznaniową. Z tego artykułu dowiesz się: Kto w przedszkolu ma prawo do premii regulaminowej i uznaniowej? Czym jest premia regulaminowa? Czym jest premia uznaniowa? Czy zasady premiowania można określić poza regulaminem wynagradzania? Jakie są różnice między premią regulaminową a nagrodą? Gdzie zapisać zasady przyznawania premii? Czy zasady premiowania można określić poza regulaminem wynagradzania? Jak uzgodnić zasady premiowania z kilkoma organizacjami związkowymi? Kiedy zmiany w regulaminie wygradzania wchodzą w życie? Czy premię można wpisać do umowy o pracę? Jak określić osoby uprawnione do premii? Czy można różnicować wysokość premii? Jak określić wysokość premii? Jak często przyznawać premie? Jakie mogą być warunki wypłaty premii? Czy można cofnąć decyzję o przyznaniu premii?
  • Jak utworzyć ZFŚS w przedszkolu niepublicznym? 

    Przedszkole niepubliczne tworzy ZFŚS, jeżeli według stanu na dzień 1 stycznia danego roku zatrudnia co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Zasady tworzenia funduszu określa ustawa o ZFŚS. Sprawdź, jak utworzyć ZFŚS w przedszkolu niepublicznym. Z tego artykułu dowiesz się: Skąd środki na ZFŚS w przedszkolu? Jakie świadczenia można przyznać z ZFŚS? Kto może korzystać z ZFŚS w przedszkolu? Kiedy fundusz jest obligatoryjny, a kiedy dobrowolny? Kto może wypłacić świadczenia urlopowe zamiast tworzyć ZFŚS? O czym trzeba pamiętać tworząc ZFŚS w przedszkolu niepublicznym?
  • Terapia pedagogiczna w przedszkolu

    Jednym z najważniejszych zadań współczesnego wychowania przedszkolnego jest możliwe wczesne zaobserwowanie zaburzeń, odchyleń od norm rozwoju, a co za tym idzie czynników i przyczyn trudności dzieci w uczeniu się, ponieważ pozwala to zminimalizować, albo wykluczyć w przyszłości ryzyko niepowodzeń szkolnych (nie tylko edukacyjnych). Przyczyny tych trudności są często złożone i mają różne źródła, dlatego tak istotna jest wczesna profilaktyka, diagnoza i możliwie szybkie rozpoczęcie pracy terapeutycznej z dzieckiem w postaci terapii pedagogicznej. Z artykułu dowiesz się m.in.: Co oznaczają terminy: terapia pedagogiczna i zajęcia korekcyjno- kompensacyjne? Kto powinien być objęty zajęciami z zakresu terapii pedagogicznej? Jakie przepisy prawa oświatowego regulują prowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w przedszkolach publicznych i niepublicznych? Jak organizować i dokumentować zajęcia korekcyjno – kompensacyjne? Jakie są najważniejsze metody wspomagające pracę terapeutyczną? Kto może prowadzić zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej? W jaki sposób dokonać oceny efektywności zajęć z zakresu terapii pedagogicznej?
  • Czy budynek przedszkola działający w innej lokalizacji trzeba zgłosić do sanepidu?

    Sprawdź, czy poszerzenie działalności przedszkola o nowy budynek działający w innej lokalizacji wymaga zgłoszenia do sanepidu. Dowiedz się, jakie kwestie podlegają sprawdzeniu przez sanepid podczas kontroli w przedszkolu. Z tego artykułu dowiesz się: Czy przedszkole może działać w różnych lokalizacjach? Czy inna lokalizacja przedszkola działa jako filia? Co sprawdza sanepid w przedszkolu? Czy sanepid sprawdza dodatkowe lokalizacje przedszkola? Jakie konsekwencje poniesie dyrektor w razie stwierdzenia uchybień?
  • Koncepcja pracy przedszkola 

    Dzisiejsze funkcjonowanie przedszkola, to odpowiedź na pytania co kontynuować a co zmienić? Jak również realizacja różnorakich działań dotyczących zadań opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznych, ale również współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, w którym funkcjonuje przedszkole. Działania te wymagają nieustannej troski i starań w kierunku podnoszenia jakości pracy placówki i świadczonych przez nią usług. Odpowiadać zaś temu powinna koncepcja pracy przedszkola, której przykładową konstrukcję przedstawiamy w tym artykule. Z tego artykułu dowiesz się: Jakie są założenia koncepcji pracy i rozwoju przedszkola? Jakie elementy może zawierać przykładowy konspekt koncepcji pracy przedszkola? Jakie materiały mogą być pomocne przy opracowaniu koncepcji? Czy rada pedagogiczna zatwierdza koncepcję pracy przedszkola? Jak często aktualizować koncepcję pracy przedszkola? W jakim celu przeprowadza się ewaluację koncepcji pracy przedszkola? Czy konieczne jest zapoznanie rodziców z koncepcją?
  • Plan pracy przedszkola na II półrocze 2023/2024

    W II półroczu oprócz pracy bieżącej, już myślimy o organizacji nowego roku szkolnego 2024-2025. Niesie to za sobą wiele obowiązków dla dyrektora przedszkola. Poznaj listę zadań do wykonania w II półroczu tego roku szkolnego.

Aktualnie przeglądasz

Marzec/Kwiecień 2024 r. - Nr 128
Poradnik dyrektora przedszkola nr 128 4AZ0128

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin