Zajęcia logopedyczne w ramach podstawy programowej czy poza nią?

Data aktualizacji dokumentu: 21 września 2021
fd9b182badffeb91a5c1127016f5896e9b621fe7-xlarge (6)

Z tego artykułu dowiesz się, czy zajęcia specjalistyczne, takie jak zajęcia logopedyczne, mogą być realizowane w ramach podstawy programowej, czy też muszą się odbywać poza nią tak jak np. zajęcia z religii.

Zajęcia specjalistyczne to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej (§ 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).

Przepisy nie wskazują, w jakim czasie należy je organizować, dlatego tę kwestię rozstrzyga ustalony dla oddziału ramowy plan dnia. Zgodnie bowiem z § 12 ust. 4 rozporządzenia MEN z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.

Nie ma natomiast przeszkód, aby zostały one zaplanowane w czasie, w którym zapewnia się bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie.

Proszę zauważyć, że obowiązujące przepisy nie wskazują wymiaru czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej, a jedynie, że przedszkole publiczne zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie (art. 13 ust. 1 pkt 2 UPO).

W czasie zapewnianym przez organ prowadzący powinny być zrealizowane wszystkie działania na rzecz dziecka. Potwierdza to sposób opisu zadań przedszkola i warunków realizacji podstawy programowej określone w przedmiotowym rozporządzeniu, które nie reguluje odrębnie zasad organizacji zajęć specjalistycznych – załącznik nr 1 do rozporządzenia MEN z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Omówione regulacje mogą być także zastosowane w przedszkolach niepublicznych i innych niepublicznych formach wychowania przedszkolnego.

Autor: Marta Wysocka prawnik, specjalista prawa oświatowego
Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.
Dodano: 23.04.2024

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin