- Data: 18.01.2024
Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej – nie ma uniwersalnego wzoru
Praca z dziećmi wynika ze zróżnicowanych potrzeb i celów oddziaływań, dlatego nie ma możliwości stworzenia uniwersalnego wzoru oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom. Wzór oraz narzędzia badawcze być dobierane adekwatnie do konkretnych celów podejmowanych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia.
- Data: 09.01.2024
Rezygnacja z WWR a termin wyrejestrowania z SIO
Rodzice dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolu mają prawo zrezygnować z WWR w danej placówce. Często rezygnacja związana jest z decyzją o rozpoczęciu korzystania z WWRD w innym podmiocie. Należy jednak pamiętać, że rezygnacja nakłada na przedszkole obowiązek wyrejestrowania dziecka z SIO. Zaniechanie tego obowiązku sprawi, że nowa placówka nie będzie mogła wprowadzić do SIO opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Data: 05.01.2024
Zakończenie indywidualnego przygotowania przedszkolnego na wniosek rodzica
Indywidualne roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne jest specjalną formą edukacji stosowaną w przypadkach określonych przez przepisy prawa oświatowego. Organizuje się je na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający działający w psychologiczno-pedagogicznej. Zdarza się, że rodzice dziecka wnioskują o zakończenie indywidualnego przygotowania przedszkolnego. Sprawdź, czy dyrektor szkoły może pozytywnie rozpatrzeć taki wniosek.
- Data: 21.12.2023
Dokumentacja związana z pomocą p-p w przedszkolu – kompendium dyrektora
Z obowiązkiem udzielania dzieciom przedszkolnym pomocy psychologiczno-pedagogicznej wiąże się wymóg odpowiedniego dokumentowania podejmowanych działań. Sprawdź, jakie dokumenty związane z realizacją tego zadania przedszkole musi gromadzić lub wytworzyć i kto jest za to odpowiedzialny.
- Data: 18.12.2023
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego stanowi podstawę do objęcia dziecka kształceniem specjalnym – zarówno w przedszkolu publicznym, jak i niepublicznym. Nie ma przy tym znaczenia czy dokument zostanie dostarczony do placówki na początku, czy w trakcie roku. Sprawdź, jakie skutki wywołuje dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Data: 12.12.2023
Zmiana nauczyciela wspomagającego a modyfikacja IPET
Zakres wsparcia udzielanego dziecku z orzeczeniem przez tzw. nauczyciela wspomagającego powinien być określony w IPET. Stosunkowo często zdarzają się natomiast zmiany osób zatrudnionych na tym stanowisku. W artykule odpowiadamy na pytanie, czy zmiana nauczyciela wspomagającego wymaga modyfikacji IPET opracowanego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Data: 11.12.2023
Logopeda musi pracować według własnego programu terapii
Każdy logopeda, odpowiednio do potrzeb konkretnego dziecka i stwierdzonego zaburzenia, powinien opracowywać programy terapii. Są one przygotowywane, zatwierdzane i wdrażane w ramach procedur wewnętrznych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora.
- Data: 23.11.2023
Właściwa publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna dla dziecka
Ustalenie, która publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna jest właściwa do udzielania pomocy dziecku i jego rodzicom powinno być pierwszym krokiem w przypadku ubiegania się o wydanie orzeczenia lub opinii dla dziecka. W artykule wyjaśniamy, jak ustalić, która poradnia jest właściwa dla dzieci uczęszczających do danego przedszkola oraz jak pomóc rodzicom, których dziecko jeszcze nie korzysta z wychowania przedszkolnego.
- Data: 23.11.2023
IPET opracowuje się dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) opracowuje się wyłącznie dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przedszkole nie jest zobligowane do tworzenia takiego programu na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Data: 22.11.2023
Dokumentowanie grupowych zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu – dziennik zajęć
Przepisy prawa oświatowego nie zabraniają organizowania zajęć rewalidacyjnych w grupie, jeżeli takie ich prowadzenie odpowiada potrzebom dzieci. Należy pamiętać, że takie zajęcia muszą być odpowiednio dokumentowane w dzienniku innych zajęć. W przypadku grupowych zajęć rewalidacyjnych prowadzi się jeden, wspólny dziennik dla całej grupy.