Zakres wsparcia udzielanego dziecku z orzeczeniem przez tzw. nauczyciela wspomagającego powinien być określony w IPET. Stosunkowo często zdarzają się natomiast zmiany osób zatrudnionych na tym stanowisku. W artykule odpowiadamy na pytanie, czy zmiana nauczyciela wspomagającego wymaga modyfikacji IPET opracowanego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Potrzeba zapewnienia opieki uczniom w razie nieobecności nauczyciela oznacza konieczność przydzielenia innemu nauczycielowi godzin doraźnego zastępstwa. Sprawdź, czy takie zastępstwo można przydzielić nauczycielowi współorganizującemu zatrudnionemu w przedszkolu. Jak należy rozliczać wynagrodzenie za zastępstwo doraźne?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Liczba tzw. nauczycieli wspomagających w przedszkolu nie musi być tożsama z liczbą dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dziecko nie musi mieć swojego nauczyciela współorganizującego – jeden nauczyciel może bowiem wspierać kilkoro dzieci. Nauczyciel wspomagający jest zatrudniony w przedszkolu, ale nie jest przypisany do dziecka.
W przedszkolach, do których uczęszczają dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zatrudnia się tzw. nauczycieli wspomagających. Nie zawsze możliwe jest takie zorganizowanie pracy przedszkola, aby tym samym dzieciom podczas wszystkich zajęć towarzyszyli ci sami nauczyciele wspomagający. Czasami wydaje się, że dziecko wymaga wsparcia nauczycieli posiadających różne kwalifikacje i kompetencje. Niekiedy zdarza się tak, że żaden nauczyciel ze względu na swoje zobowiązania nie może być zatrudniony na cały etat. Sprawdź, czy dziecko z niepełnosprawnością może mieć na różnych zajęciach innych nauczycieli wspomagających.
Nauczyciele współorganizujący kształcenie specjalne posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego mogą być zatrudnieni na obu tych stanowiskach. Przydzielenie nauczycielowi wspomagającemu zadań pedagoga specjalnego wymaga jednak zawarcia porozumienia zmieniającego. Sprawdź szczegóły.
W każdym przedszkolu integracyjnym i przedszkolu z oddziałami integracyjnymi musi być zatrudniony tzw. nauczyciel wspomagający – niezależnie od rodzaju niepełnosprawności dzieci. Z przepisów nie wynika, aby taki nauczyciel musiał być przydzielony dla każdego dziecka z niepełnosprawnością. Czy to oznacza, że w oddziale integracyjnym może pracować tylko jeden nauczyciel zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego?
Psycholog, logopeda i inni specjaliści zatrudnieni w przedszkolu prowadzą dzienniki zajęć, do których wpisują informacje o prowadzonych zajęciach oraz inne informacje dotyczące pracy z dziećmi objętymi różnymi formami pomocy. Czy obowiązek prowadzenia dziennika dotyczy także nauczyciela wspomagającego, skoro zatrudnia się go, aby wspierał nauczyciela prowadzącego zajęcia? Sprawdź, jaką dokumentację prowadzi nauczyciel wspomagający w przedszkolu ogólnodostępnym, do którego uczęszcza dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Obejrzyj krótkie szkolenie dotyczące prawnych i praktycznych aspektów pracy nauczycieli wspomagających zatrudnianych w przedszkolach i szkołach. Z materiału wideo dowiesz się m.in.: kto może zostać nauczycielem wspomagającym, ile wynosi pensum nauczyciela wspomagającego oraz jakie dokumenty musi opracowywać.
Każde dziecko, niezależnie od tego, czy posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, czy też nie, ma prawo przebywać w przedszkolu w czasie zadeklarowanym przez rodziców. Nie ma podstaw prawnych mogących ograniczać w tym zakresie prawo dziecka i rodziców. A co, jeśli nauczyciel wspomagający pracuje krócej niż wynosi pobyt dziecka?
W tym artykule wyjaśniamy, czy istnieją przepisy bądź wytyczne co do liczby dzieci, z którymi może pracować nauczyciel wspomagający, oraz czy dyrektor przedszkola może w jednej grupie łączyć dzieci z różnymi niepełnosprawnościami bez zwiększenia liczby nauczycieli wspomagających.
Przyjęcie do przedszkola ogólnodostępnego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone wymaga zatrudnienia nauczyciela wspomagającego. Dowiedz się, czy takie wsparcie przysługuje również dla dzieci z Ukrainy. Sprawdź także, co może zrobić dyrektor przedszkola w razie długotrwałej absencji nauczyciela wspomagającego i problemów ze znalezieniem zastępstwa.
Z tego artykułu dowiesz się:
Czy nauczyciel wspomagający zatrudniony do wspomagania dziecka z autyzmem prowadzi jakąś własną dokumentację? Czy powinien mieć jakiś plan/program? Zajęcia rewalidacyjne oraz z pomocy pp prowadzą inne osoby i mają one dzienniki przypisane do tych zajęć.
W niektórych przedszkolach wymaga się opracowania planu pracy nauczyciela wspomagającego. Sprawdź, czy nauczyciel wspomagający ma obowiązek opracowania planu swojej pracy. Dowiedz się, jakie czynności uwzględnić w takim planie.
W okresie zawieszenia zajęć także nauczyciele przedszkola prowadzą nauczanie zdalne, przesyłają materiały rodzicom, odbierają prace przygotowane przez dzieci, przekazują zalecenia i instrukcje do pracy z dziećmi w domu. Nieco inaczej wygląda jednak kwestia organizacji pracy pomocy nauczyciela i nauczyciela wspomagającego. Sprawdź, jakie zadania można im powierzyć.
Przepisy prawa oświatowego nie regulują, w jakich godzinach powinien pracować nauczyciel wspomagający. Jeżeli nie jest to konieczne dla realizacji potrzeb dziecka, nauczyciel nie musi pracować w tych samych godzinach, w których realizowana jest podstawa programowa.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.