Organizacja wsparcia dla dziecka w przedszkolu powinna wynikać z realnych potrzeb dziecka oraz uwzględniać jego możliwości psychofizyczne. Jeżeli jest to wskazane, ustaloną pulę godzin zajęć należy zwiększyć – czy można ją także ograniczyć? Kto i na jakiej podstawie podejmuje ostateczną decyzję o skróceniu zajęć specjalistycznych i rewalidacyjnych?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Sprawdź, czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może odmówić pomocy dziecku z przedszkola niepublicznego. Dowiedz się także, jakie obowiązki spoczywają na przedszkolu w przypadku odmowy udzielania wsparcia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Czy rodzaj przedszkola ma wpływ na wybór poradni
Kto dokonuje oceny poziomu funkcjonowania dziecka
Kiedy poradnia powinna rozwiązać problem
Niepubliczne punkty przedszkolne są zobowiązane do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na takich samych zasadach co szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe. Ciekawostką jest natomiast to, że obowiązku tego nie mają publiczne punkty przedszkolne. Nie oznacza to jednak, że kwestia ta ich nie dotyczy. Poznaj regulacje prawne dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w punkcie przedszkolnym.
Przedszkole niepubliczne ma obowiązek zapewnienia dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizacji podstawy programowej na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego na takich samych zasadach, co placówki publiczne. Fakt, że w przedszkolu nie są zatrudniani specjaliści, powoduje, że przedszkole nie jest w stanie realizować swoich statutowych zadań.
Epidemia wpływa nie tylko na zmiany w organizacji pracy przedszkola, ale także na zdrowie, samopoczucie i ogólne funkcjonowanie dzieci w środowisku. Izolacja, przemoc fizyczna i psychiczna w domach to zjawiska, które nasiliły się w czasie epidemii i które należy uwzględnić przy planowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w nowym roku szkolnym, by możliwie w najlepszej formie udzielić dzieciom wsparcia. Sprawdź, jak podejść do tego zadania, i zaplanuj formy wsparcia adekwatne do potrzeb dzieci i aktualnej sytuacji epidemiologicznej.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dowiedz się, w jaki sposób przedszkole masowe bez oddziałów integracyjnych, nieposiadające nauczycieli z wykształceniem ukierunkowanego na pracę z dziećmi z autyzmem ani terapeutów wskazanych w orzeczeniu powinno zrealizować zalecenia z orzeczenia dostarczonego przez rodziców dziecka autystycznego z chorobami współistniejącymi. Sprawdź także, czy dyrektor może odmówić przyjęcia tego dziecka do przedszkola z uwagi na to, że orzeczenie określa, że najkorzystniejszą formą kształcenia jest kształcenie w przedszkolu specjalnym dla dzieci z autyzmem.
Nauczyciele przedszkola, na prośbę rodziców, mają obowiązek wydania informacji o dziecku. Przepisy prawa oświatowego nie określają, jaką formę i treść ma mieć taka informacja – takie kwestie należy uregulować w przepisach wewnętrznych. Dowiedz się, jak można uregulować zasady wystawiania takich opinii o przedszkolaku.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów. Co należy rozumieć przez zintegrowane działania nauczycieli i o których nauczycieli to dotyczy? Dowiedz się, co na ten temat mówią przepisy.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w innych formach wychowania przedszkolnego nie jest obowiązkowa. Nie oznacza to jednak, że w razie stwierdzenia potrzeby zapewnienia wsparcia dla dziecka lub jego rodziców, nauczyciele mogą pozostać bierni. Sprawdź, jakie obowiązki przepisy nakładają na punkty przedszkolne.
Przedszkole nie musi rejestru orzeczeń i opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Dokumenty doręczane przez rodziców należy gromadzić w indywidualnych teczkach dzieci.
Kontrola dokumentacji czy zapewnienie nauczycielom warunków do realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej to jedne z ważniejszych zadań dyrektora, który czuwa nad prawidłową realizacją zadań w tym zakresie. Obowiązków jest jednak dużo więcej, co wiąże się również w prawidłową oceną efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Podpowiadamy, na jakich elementach warto się skupić.
Od 1 września obowiązują regulacje określające, jakie zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z wychowankami albo na ich rzecz, realizowane są przez nauczycieli-specjalistów. Upewnij się, że zatrudnieni w przedszkolu nauczyciele znają nowe regulacje.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.