Przedszkola mogą korzystać z rozpowszechnionych utworów bez zgody twórców i bez płacenia im wynagrodzenia tylko wtedy, gdy robią to w celach dydaktycznych. Jeżeli utwór nie jest wykorzystywany w celach statutowych, to placówka musi uzyskać zgodę na korzystanie z cudzych praw autorskich i w związku z tym zapłacić stosowne wynagrodzenie.
Po przeprowadzeniu wstępnej diagnozy przedszkolnej nauczyciele powinni przygotować dla każdego dziecka z deficytami lub szczególnymi uzdolnieniami indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju. Najczęściej przyjętą zasadą w przedszkolach jest, że to dyrektor ostatecznie zatwierdza go do realizacji. Poznaj 11 kroków opracowania indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka w przedszkolu.
Z tego artykułu dowiesz się:
Od września przedszkole może spełniać 12 wymagań jakościowych na dwóch poziomach – podstawowym lub wysokim. Aby uzyskać wysoki poziom, placówka musi m.in. doskonalić jakość pracy przez ścisłą współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym oraz badać osiągnięcia absolwentów.
Już 22 lutego 2016 r. nastąpią duże zmiany w zakresie możliwości zawierania terminowych umów o pracę. Będzie można zawierać je jedynie na okres 33 miesięcy, a czwarta taka umowa będzie podpisywana (tak jak dotychczas) na czas nieokreślony. Zmiany dotyczą także okresów wypowiedzenia stosunku pracy. Nie wszystkie nowości mają jednak zastosowanie do nauczycieli zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela.
Za 1 listopada (niedziela) nie przysługuje dodatkowe wolne. Natomiast 11 listopada (środa) jest dniem wolnym od pracy zarówno dla pracowników zatrudnionych na cały etat, jak i na część etatu.
Obecnie, bez względu na wymiar etatu, każdemu pracownikowi wychowującemu dziecko do lat 14 przysługują 2 dni zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Od 2 stycznia 2016 r. pracownik wybierze, czy korzystać ze zwolnienia w dniach czy godzinach.
W nowych przepisach o nadzorze pedagogicznym, które obowiązują od 1 września br., rezygnowano z 5-stopniowej skali oceny spełniania wymagań (A–E), na rzecz tylko dwóch poziomów – podstawowego i wysokiego. Liczba wymagań pozostaje bez zmian i wynosi 12. Wprowadzono natomiast możliwość przerwania ewaluacji zewnętrznej, gdy przedszkole będzie podawało nieprawdziwe dane o swojej działalności.
Bardzo często w przedszkolach stosuje się wymóg przedłożenia przez rodziców dziecka, które przebyło chorobę zakaźną, zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego wyleczenie. Wymaganie takiego dokumentu nie ma jednak żadnej podstawy prawnej.
O możliwości wynajmu pomieszczeń przedszkola decyduje organ prowadzący. To on ustala zasady wynajmu, opłaty z tego tytułu i inne kwestie z tym związane w stosownej uchwale. Dyrektor może wynająć pomieszczenia przedszkola tylko wówczas, gdy posiada stosowne pełnomocnictwo lub został ustalony trwały zarząd.
Jeśli podmioty zajmujące się m.in. dostarczaniem posiłków do przedszkola nie będą przestrzegać nowych regulacji, dyrektor może z nimi rozwiązać umowę bez okresu wypowiedzenia i odszkodowania. Ponadto Państwowa Inspekcja Sanitarna może na nich nałożyć karę pieniężną w wysokości od 1.000 do 5.000 zł.
W przedszkolu niepublicznym nie muszą być powołane rada pedagogiczna i rada rodziców. Ich ustanowienie jest uzależnione od woli osoby prowadzącej placówkę. Jeżeli jednak zostaną powołane, należy to zapisać w statucie przedszkola.
Osoba prowadząca niepubliczne przedszkole może wykorzystać dotację na wynagrodzenie dyrektora tyko wówczas, gdy faktycznie sprawuje tę funkcję. Obsadzenie na tym stanowisku osoby, która tylko pozornie wykonuje czynności zarządcze, dyskwalifikuje możliwość wypłaty części otrzymanych kwot na honoraria.
Dyrektor i nauczyciele powinni umieć rozpoznawać objawy astmy u przedszkolaków: trudności z oddychaniem, kaszel, uczucie ucisku w klatce piersiowej. Dostosowanie warunków edukacyjnych do potrzeb chorego dziecka pozwoli zadbać o ich zaspokajanie w bieżącej pracy.
Dyrektor przedszkola nie ma prawa ograniczać czasu przebywania dziecka w przedszkolu tylko do zajęć przeznaczonych na realizację podstawy programowej, nawet wtedy, kiedy sprawia ono poważne problemy wychowawcze. To rodzice decydują, kiedy odbiorą dziecko z placówki.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.