Nadopiekuńczy rodzice. Jak rozmawiać o nadopiekuńczości i nadmiernym zaangażowaniu w sprawy dziecka?

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Data aktualizacji dokumentu: 2 października 2023
Nadopiekuńczy rodzice. Jak rozmawiać o nadopiekuńczości i nadmiernym zaangażowaniu w sprawy dziecka?

By zrozumieć, czym jest nadopiekuńczość warto pochylić się najpierw nad samą opiekuńczością. Kim jest opiekuńczy dorosły? Jakie są granice adekwatnej opieki wobec przedszkolaka? Kiedy można powiedzieć, że jest jej za dużo lub za mało? W codziennej pracy nauczyciele obserwują wiele różnych postaw rodzicielskich. Ci sami opiekunowie potrafią reagować na swoje dziecko różnie, zależnie od aktualnych okoliczności. Zdarza się jednak, że ich postawa hamuje rozwój dziecka do samodzielności. Jak ich wesprzeć, by dali dziecku więcej przestrzeni? W artykule wyjaśniamy, jak rozmawiać z nadopiekuńczymi rodzicami.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest nadopiekuńczość i jak różni się od zwykłej opiekuńczości?
  • Jakie są granice odpowiedniej opieki nad dzieckiem w wieku przedszkolnym?
  • Jakie zachowania mogą hamować rozwój dziecka w kierunku samodzielności?
  • Jak rozmawiać z nadopiekuńczymi rodzicami, aby wesprzeć ich w dawaniu dziecku więcej przestrzeni?
  • Jakie kompetencje rozwija przedszkolak i jakiego wsparcia potrzebuje od rodziców?
  • Jakie mogą być przyczyny nadopiekuńczości u rodziców?
  • Jakie są skutki nadopiekuńczości dla rozwoju dziecka?
  • Jakie są konsekwencje nadopiekuńczości dla rozwoju dziecka?

Pozostało jeszcze 93% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli posiadasz już konto – zaloguj się:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeśli nie masz dostępu,

UTWÓRZ KONTO TESTOWE i skorzystaj z jednorazowego bezpłatnego dostępu na 48 godzin

  • Dostęp do tego konkretnego artykułu oraz do setek pozostałych porad dla przedszkoli publicznych i niepublicznych.
  • Dostęp do bogatej bazy wzorów 738 dokumentów.
Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Psycholog, absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim. Obecnie w trakcie Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży w Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Ukończyła dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Na codzień pracuje w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej i Poradni Zdrowia Psychicznego w Szpitalu im. dr J.Babińskiego w Łodzi. Prowadzi różnorodne projekty edukacyjne w łódzkich szkołach w ramach grupy Kombinat Szklarnia. Wielbicielka włóczęgi po lasach i polach.
Słowa kluczowe:
współpraca z rodzicami
Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.
Dodano: 23.04.2024

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin