Zarówno w przedszkolach publicznych, jak i niepublicznych, a także w innych formach wychowania przedszkolnego organizowane są zebrania z rodzicami. Formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów powinien określać statut przedszkola. Przepisy nie regulują liczby zebrań z rodzicami dzieci uczęszczających do placówki.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przeprowadzenie ankiety dotyczącej komunikacji i informacji zwrotnych ma na celu ulepszenie relacji między placówką a rodzicami. Taka inicjatywa świadczy o profesjonalnym podejściu do zarządzania placówką, podkreśla znaczenie otwartego dialogu i współpracy. Dzięki zebraniu opinii od rodziców, przedszkole ma możliwość dokładnej analizy efektywności obecnych metod komunikacji, co z umożliwia wprowadzenie optymalizacji i usprawnień w tym obszarze. Adekwatne dostosowanie strategii komunikacyjnych do potrzeb i preferencji rodziców przyczynia się do wzrostu ich zaufania oraz satysfakcji z funkcjonowania przedszkola.
Pobierz również:
Przedszkole jest często pierwszym środowiskiem, w którym dziecko funkcjonuje poza rodziną. Jego rozwój staje się obiektem obserwacji osób, które nie są z nim związane tak blisko jak rodzice czy dziadkowie. Maluch trafia do grupy rówieśników, wraz z którymi zdobywa kompetencje społeczne. Czasami dopiero na tle równolatków widoczne stają się trudności, którymi trzeba się zainteresować i zaopiekować. W jaki sposób rozmawiać o nich z rodzicem? Jak sprawić, by rozmowa zaowocowała wspólną strategią działania?
Raz na jakiś czas każdy dyrektor przedszkola spotyka na swojej drodze problematycznego rodzica, który ciągle ma o coś pretensje i na każdym kroku wyraża swoje niezadowolenie. Sprawa staje się jednak o wiele bardziej poważna, gdy robi to przy dzieciach, rodzicach i pracownikach przedszkola. Sprawdź, jak radzić sobie z rodzicem, który na oczach społeczności przedszkolnej atakuje i obraża nauczyciela wychowania przedszkolnego.
Przedszkole to wyzwanie nie tylko dla dziecka. To również sporo emocji dla rodzica, który decyduje się na separację ze swoją pociechą i powierzenie jej placówce. Czasami nie jest to wcale takie łatwe. Rodzic nie ma pełnego wglądu w to, jak spędza czas jego dziecko, jak przeżywa rozłąkę, co dzieje się w jego grupie. Musi poradzić sobie z własnym napięciem, by wspierać malucha w budowaniu zaufania do przedszkola i pracujących w nim dorosłych. Czasami lęk rodzica jest jednak tak silny, że wpływa na relację z dzieckiem i nauczycielami.
By zrozumieć, czym jest nadopiekuńczość warto pochylić się najpierw nad samą opiekuńczością. Kim jest opiekuńczy dorosły? Jakie są granice adekwatnej opieki wobec przedszkolaka? Kiedy można powiedzieć, że jest jej za dużo lub za mało? W codziennej pracy nauczyciele obserwują wiele różnych postaw rodzicielskich. Ci sami opiekunowie potrafią reagować na swoje dziecko różnie, zależnie od aktualnych okoliczności. Zdarza się jednak, że ich postawa hamuje rozwój dziecka do samodzielności. Jak ich wesprzeć, by dali dziecku więcej przestrzeni? W artykule wyjaśniamy, jak rozmawiać z nadopiekuńczymi rodzicami.
Wielu rodziców przekonuje, że zachowanie dziecka w domu odbiega od tego, które opisuje nauczyciel, a które ma miejsce na terenie przedszkola. O ile to, że jest to prawda, jest bardzo prawdopodobne, o tyle nie zawsze rodzice chcą przyjąć taką informację do wiadomości. Pojawia się wówczas pomysł, aby rodzic był obecny w sali podczas zajęć i obserwował swoje dziecko w czasie pobytu w przedszkolu. Niezależnie od tego, czy z taką propozycją wychodzi wychowawca, czy rodzic – trzeba pamiętać, że nie zawsze jest to możliwe. Sprawdź, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby rodzic mógł obserwować swoje dziecko podczas pobytu w przedszkolu.
Radca prawny, Łukasz Zygmunt omawia najważniejsza zagadnienia dotyczące współpracy przedszkola z rodzicami w zakresie składania wniosków oraz udzielania zgód i upoważnień.
W czasie webinaru ekspert omawia aktualne regulacje prawne oraz podaje przykłady z praktyki przedszkolnej, które wskazują zasady postępowania w typowych i nietypowych sytuacjach.
Obecność psychologa w przedszkolu zaczyna być standardem. Nie zawsze jednak bywa jasne, jaka jest jego rola w codziennej pracy placówki edukacyjnej. Czym w ramach współpracy z rodzicami powinien się zajmować psycholog? Jaka jest jego rola w komunikacji z rodzicami przedszkolaków? Jakiego rodzaju wsparciem obejmuje dzieci, rodziców, wychowawców i nauczycieli specjalistów?
Przeczytaj również:
Pełnomocnictwo notarialne nie jest dokumentem pozwalającym przekazać opiekę prawną nad dzieckiem. Rodzice mogą dokonać tego jedynie przez sąd. To oznacza, że działania przedszkola na podstawie pełnomocnictwa od rodzica, np. dla babci dziecka, są niezgodne z prawem. Dowiedz się, kiedy rodzic może skorzystać z pomocy pełnomocnika, a w jakich sprawach udzielenie pełnomocnictwa nie jest możliwe.
Rozstanie i rozwód rodziców dziecka często pociąga za sobą konflikt, w który mimowolnie włączane jest przedszkole. Jedną z częstych sytuacji jest brak zgody jednego rodzica na odbieranie dziecka przez osoby upoważnione przez drugiego. Co w takiej sytuacji powinien zrobić dyrektor przedszkola? Czy każde z rodziców może upoważnić inne osoby do odbierania dziecka po zajęciach?
Przepisy prawa oświatowego stanowią, że zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są prowadzone z dzieckiem i jego rodziną – indywidualnie lub w grupie. W związku z tym pojawiają się wątpliwości odnoszące się do obowiązku uczestniczenia rodziny w zajęciach wwr. Sprawdź, czy w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka musi uczestniczyć rodzic czy jest to tylko możliwość.
Obejrzyj szkolenie, w czasie którego ekspertka (psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży) udziela wskazówek dotyczących informowania rodziców o podejrzeniu trudności rozwojowych u dziecka.
Poruszane zagadnienia:
Pandemia przyzwyczaiła nas do tego, że wiele spraw wymagających osobistego kontaktu, można załatwić zdalnie. W przypadku przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego na popularności zyskały zdalne zebrania z rodzicami. Okazuje się jednak, że przepisy nie wskazują takiej możliwości. Sprawdź, czy zebrania oraz spotkania z rodzicami w roku szkolnym 2022/2023 można prowadzić z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem statutowym przedszkola i każdego nauczyciela. Nie ma konieczności uzyskiwania zgody rodziców na jej udzielanie w trakcie bieżącej pracy, również w przypadku, gdy jest ona udzielana przez pedagoga specjalnego. Jeśli zajdzie taka konieczność ze strony rodziców, to mogą nie wyrazić zgody na objęcie pomocą w odniesieniu do własnego dziecka. Jednak nie może to być działanie ze szkodą dla dziecka. Rodzice powinni uzasadnić brak zgody na objęcie dziecka wsparciem, wskazując, że w inny sposób zaspokajają potrzeby dziecka w danym zakresie.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Rodzice nie muszą wyrażać zgody na współpracę pedagoga specjalnego
Zadania pedagoga specjalnego
Pedagog specjalny w przedszkolu niepublicznym
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.