- Data: 14.08.2023
Diagnoza pracy przedszkola – czym jest i jak jej dokonać
Rozporządzenie MEN w sprawie nadzoru pedagogicznego nakazuje dyrektorowi przedszkola we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze wykonać diagnozę pracy przedszkola. Szczegółowa analiza przepisów rozporządzenia pozwala na znalezienie wskazówek do przeprowadzenia diagnozy. Warto jednak pamiętać, że są to jedynie przykłady, osiągnięcie zaś celu diagnozy będzie możliwe, jeżeli zostanie dostosowana do potrzeb przedszkola.
- Data: 14.08.2023
Dostęp do informacji publicznej w przedszkolu – udostępnianie danych o pracownikach
Do przedszkoli i szkół często trafiają wnioski o udostępnienie informacji dotyczących pracowników. Rodzice, a także anonimowe osoby domagają się ujawnienia danych dotyczących wykształcenia czy wynagrodzeń osób zatrudnionych w publicznych i niepublicznych jednostkach systemu oświaty. Jak należy traktować pisma zawierające takie żądania? Czy ma tu znaczenie charakter informacji, której ujawnienia się żąda? Sprawy dotyczące udostępniania informacji publicznej są trudne i niejednoznaczne, niejednokrotnie zdarza się, że nawet sądy administracyjne podejmują rozbieżne rozstrzygnięcia. Dowiedz się, czy dyrektor ma obowiązek zapewnienia dostępu do danych o pracownikach przedszkola.
- Data: 17.07.2023
Dobrze zaplanowana współpraca z instytucjami to wsparcie dla nauczycieli i korzyści dla przedszkola
Dobry dyrektor to menedżer, który nie tylko skutecznie zarządza funkcjonowaniem przedszkola, lecz również aktywnie angażuje się we współpracę z lokalnym środowiskiem. Współpraca ta odgrywa kluczową rolę w rozwoju placówki oraz zapewnieniu wszechstronnego rozwoju dzieci. Poprzez budowanie silnych relacji i partnerstw z instytucjami i podmiotami z otoczenia dyrektor przyczynia się do stworzenia korzystnego i inspirującego środowiska dla dzieci. Jest to proces, który wymaga starannego planowania, systematyczności oraz różnorodności działań. Artykuł przedstawia praktyczne wskazówki dotyczące planowania i organizacji działań współpracy oraz wskazuje instytucje i podmioty, z którymi przedszkola mogą nawiązywać współpracę.
- Data: 17.07.2023
IPET i WOPFU wyłącznie w formie elektronicznej
Dążąc do ograniczenia ilości dokumentów gromadzonych w postaci papierowej, wielu dyrektorów rozważa prowadzenie w formie elektronicznej dokumentacji związanej z kształceniem specjalnym. Sprawdź, czy IPET i WOPFU mogą mieć jedynie postać elektroniczną?
- Data: 17.07.2023
Odpowiedzialność za szkody spowodowane przez dziecko w przedszkolu
W trakcie swej praktyki autor wielokrotnie spotkał się z pytaniami dotyczącymi zasad odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez wychowanków przedszkola. Najczęściej pojawiającym się problemem jest możliwość obciążenia odpowiedzialnością majątkową rodziców ucznia, który spowodował szkodę. Niniejszy artykuł ma na celu pomoc w usystematyzowaniu wiedzy o odpowiedzialności odszkodowawczej w związku z osobą dziecka uczęszczającego do przedszkola.
- Data: 19.06.2023
Legitymacja przedszkolna dla dzieci niepełnosprawnych – nie dla wszystkich dzieci
Po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego do dyrektorów przedszkoli zgłaszają się rodzice, którzy proszą o wydanie legitymacji przedszkolnych. Należy pamiętać, że legitymacje te nie są wydawane wszystkim, a jedynie dzieciom z niepełnosprawnością. Poznaj zasady wydawania legitymacji przedszkolnych.
- Data: 19.06.2023
Nie można wezwać rodziców, aby odebrali dziecko z wycieczki
Wycieczki przedszkolne mogą okazać się stresującym wydarzeniem, zarówno dla dzieci, jak i nauczycieli. W niektórych przedszkolach w regulaminach wycieczek zawarte są zapisy zobowiązujące rodziców do odebrania dziecka z wycieczki w razie niewłaściwego zachowania. Takie regulacje są niedopuszczalne – sprawdź dlaczego.
- Data: 15.05.2023
Indywidualne przygotowanie przedszkolne a integracja ze środowiskiem przedszkolnym
Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne może być realizowane wyłącznie w miejscu pobytu dziecka – najczęściej w domu rodzinnym. Jednocześnie, jeśli nie jest to wykluczone z uwagi na stan zdrowia dziecka, przedszkole jest zobowiązane do zapewnienia mu kontaktu z rówieśnikami i możliwości uczestniczenia w życiu przedszkolnym. Jak w praktyce zapewnić dziecku kontakt ze środowiskiem przedszkolnym? Dowiedz się, jak organizować integrację ze środowiskiem przedszkolnym dziecku w naznaczaniu indywidualnym. W artykule ekspertka podpowiada, jak w praktyce powinna wyglądać obserwacja funkcjonowania dziecka. Wyjaśnia także, na jej podstawie dążyć do uczestniczenia dziecka w życiu przedszkola oraz kontaktu z rówieśnikami. Z artykułu dowiesz się również, na czym polega i kiedy możliwe jest czasowe zawieszenie indywidualnego przygotowania przedszkolnego.
- Data: 10.05.2023
IPET – kiedy i w jakiej formie należy wprowadzić zmiany?
Z przepisów wynika, że zmiany w IPET wprowadza się w miarę potrzeb. Oznacza to, że IPET może być zmieniony, jeśli to konieczne. Nie wskazują przy tym, czy ma to być forma aneksu, czy też zaktualizowany program powinien być opracowany jako „modyfikacja”. Dowiedz się, kiedy należy modyfikować IPET, a kiedy trzeba opracować nowy dokument. Sprawdź również, jaką formę powinna mieć modyfikacja IPET.
- Data: 07.04.2023
Słodycze w przedszkolu a zasady żywienia zbiorowego
Podawanie dzieciom słodyczy to temat budzący wiele emocji. Jeszcze więcej kontrowersji wywołuje kwestia podawania ich w przedszkolu. Czy to zgodne z prawem? Czy zasady żywienia zbiorowego pozwalają na częstowanie dzieci słodkościami? A co, jeżeli słodycze przynieśli do przedszkola rodzice?