Współpraca przedszkola z rodzicami dzieci – wskazówki dla dyrektora (artykuł otwarty)

Data aktualizacji dokumentu: 3 marca 2021
Współpraca przedszkola z rodzicami dzieci – wskazówki dla dyrektora

Jednym z obowiązków każdego przedszkola jest współpraca z rodzicami w różnych sferach działalności przedszkola. Współpraca ta może polegać na działaniu za zgodą lub na wniosek rodziców, zasięganiu opinii czy też po prostu na informowaniu. Obowiązek kooperacji może spoczywać zarówno na nauczycielach, jak i na dyrektorze przedszkola. Sprawdź, w jakich przypadkach i w jaki sposób należy współpracować z rodzicami.

 

Przekazywanie informacji rodzicom

Lp.

Na kim spoczywa obowiązek współpracy?

Na czym polega współpraca?

Podstawa prawna

1.

Dyrektor przedszkola

Jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego należy przekazać rodzicom najważniejsze zasady związane z funkcjonowaniem placówki i pobytem dzieci w przedszkolu:

1.Zapoznać rodziców ze statutem i regulaminem przedszkola.

2.Przedstawić warunki ubezpieczenia dzieci (nieobowiązkowe).

3.Omówić organizację pracy w przedszkolu w rozpoczynającym się roku szkolnym.

4.Przedstawić prawa i obowiązki rodziców dzieci zapisanych do przedszkola.

5.Zapoznać rodziców z zasadami przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.

6.Zaproponować harmonogram rocznej współpracy przedszkola z rodzicami dzieci.

7.Zapoznać rodziców z ofertą zajęć dodatkowych proponowanych przez przedszkole:

zajęcia z języków obcych,

rytmika,

gimnastyka korekcyjna,

kurs tańca towarzyskiego,

………………………..

………………………..

………………………..

………………………..

art. 68 ust. 1 pkt 1 UPO

2.

Nauczyciele

Przed rozpoczęciem roku szkolnego potrzebne jest spotkanie rodziców z opiekunami grup przedszkolnych. Każdy wychowawca powinien przekazać rodzicom wiadomości dotyczące pracy z grupą:

1.Zapoznać rodziców z rozkładem dnia podczas pobytu dzieci w przedszkolu oraz dopuszczonym do stosowania w przedszkolu programem nauczania.

2.Dokonać wyboru przedstawicieli do rady rodziców.

3.Zebrać od rodziców upoważnienia:

przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola,

uczestnictwa dzieci w zajęciach dodatkowych,

udziału w wycieczkach organizowanych przez przedszkole,

uczestnictwa dzieci w zajęciach z logopedą i psychologiem,

na publikację wizerunku oraz prac dziecka.

Szczególną uwagę należy skupić na grupie:

1) najmłodszej – pomoc w zaaklimatyzowaniu się dzieci w nowym środowisku, poznanie przedszkola, wychowawców, integracja dzieci;

2) najstarszej – dopilnowanie procedur związanych z realizacją rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, zapoznanie rodziców z zakresem ich obowiązków w tym względzie oraz konsekwencjami ich nieprzestrzegania.

art. 68 ust. 1 pkt 1 UPO

3.

Nauczyciele

Rodziców należy informować o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu dzieci oraz o szczególnych uzdolnieniach dzieci.

art. 44b ust. 5 pkt 5 i ust. 6 pkt 7 UoSO

4.

Nauczyciele

W trakcie całego roku szkolnego należy organizować wystawy prac dzieci w celu zapoznania rodziców z:

efektami prac ich dzieci,

różnorodnymi technikami plastyczno-konstrukcyjnymi, z zakresu których dzieci nabyły umiejętności,

uzdolnieniami plastycznymi dzieci,

oraz umożliwienie zaobserwowania prac swojego dziecka na tle grupy rówieśniczej.

art. 44b ust. 5 pkt 5 i ust. 6 pkt 7 UoSO

5.

Dyrektor przedszkola

Systematycznie należy organizować dyżury nauczycieli, podczas których rodzice będą mogli indywidualnie omówić sprawy dotyczące ich dzieci:

przedstawić swoje obserwacje, uwagi i obawy,

uzyskać informacje ze strony nauczycieli na temat zachowania dziecka w grupie rówieśniczej, jego mocnych i słabych stron, pomysłach nauczycieli, w jaki sposób wspomagać rozwój dziecka itd.

art. 44b ust. 5 pkt 5 i ust. 6 pkt 7 UoSO

6.

Dyrektor przedszkola

Warto systematycznie organizować przedstawienia, przedstawienia-teatrzyki, inscenizacje – to nie tylko atrakcja dla dzieci związana z tworzeniem scenografii, zaproszeń, przebieraniem się, wcielaniem w role, ale także nabywanie wiedzy i umiejętności. Dodatkowo warto zaprosić do współpracy rodziców, a na występy można też zaprosić innych członków rodziny.

art. 44b ust. 5 pkt 5 i ust. 6 pkt 7 UoSO

7.

Dyrektor przedszkola

Przedszkole może organizować wypoczynek dla dzieci. Organizator wypoczynku (w imieniu przedszkola – dyrektor) informuje rodziców uczestnika o warunkach organizacji wypoczynku, w szczególności o terminie, miejscu lub trasie wypoczynku, jego programie i regulaminie. Organizator zakłada dla uczestnika wypoczynku kartę kwalifikacyjną. Organizator wypoczynku podaje w karcie kwalifikacyjnej wymagane informacje, a następnie przekazuje ją rodzicom uczestnika albo pełnoletniemu uczestnikowi wypoczynku.

art. 92j, art. 92k ust. 3 UoSO

8.

Dyrektor przedszkola

Przedszkole jest zobowiązane wydać rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.

§ ٣ ust. 7 rozporządzenia MEN z 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2019 r. poz. 1700 ze zm.).

Uzyskiwanie opinii rodziców

Lp.

Na kim spoczywa obowiązek współpracy?

Na czym polega współpraca?

Podstawa prawna

1.

Dyrektor przedszkola

Po każdym półroczu warto zorganizować spotkanie z rodzicami, na którym dojdzie do podsumowania dotychczasowej współpracy przedszkola z rodzicami.

Daje to sposobność do podzielenia się przemyśleniami, obawami, sukcesami i porażkami oraz zasięgnięcia opinii rodziców w celu ewentualnych zmian w sposobie pracy, komunikowania się lub dopracowania zasad współpracy, które są satysfakcjonujące dla obydwu stron.

art. 68 ust. 1 pkt 1 UPO

2.

Dyrektor przedszkola

Warto także poprosić rodziców o opinię w kwestii współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym, a także pomoc w organizacji, np. poprzez umożliwienie dzieciom zwiedzenia miejsca pracy. W ten sposób dzieci miałyby okazję nie tylko poznać pracę swoich rodziców, ale także bliżej poznać wiele zawodów.

art. 68 ust. 1 pkt 1 UPO

Inicjatywa/zgoda rodziców

Lp.

Na kim spoczywa obowiązek współpracy?

Na czym polega współpraca?

Podstawa prawna

1.

Dyrektor przedszkola

Zajęcia religii organizowane są w przedszkolu na życzenie rodziców.

art. 12 ust. 1 UoSO

2.

Dyrektor przedszkola

Zajęcia podtrzymujące poczucie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej mogą być organizowane – na wniosek rodziców:

w osobnych grupach, oddziałach lub szkołach;

w grupach, oddziałach lub szkołach – z dodatkową nauką języka oraz własnej historii i kultury;

w międzyszkolnych zespołach nauczania.

art. 13 ust. 2 UoSO

3.

Dyrektor przedszkola

W przypadku publicznego lub niepublicznego przedszkola, do którego dziecko zostało przyjęte, możliwe jest zezwolenie, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem

art. 37 UPO

   

przedszkolnym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.

 

4.

Dyrektor przedszkola

Konieczne jest zasięgnięcie opinii odpowiednio rodziców dziecka w zakresie czasu prowadzenia zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego.

§ 3 ust. 3 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r. poz. 1616 ze zm.).

Działanie w porozumieniu

Lp.

Na kim spoczywa obowiązek współpracy?

Na czym polega współpraca?

Podstawa prawna

1.

Dyrektor przedszkola

W trakcie całego roku szkolnego powinny być przeprowadzane rozmowy z wychowawcami, dyrektorem, pedagogiem w celu rozwiązywania bieżących problemów, konfliktów.

Powinna być prowadzona wnikliwa obserwacja wszystkich dzieci pod kątem ewentualnych problemów, dysfunkcji, funkcjonowania w grupie rówieśniczej, ale też szczególnych uzdolnień i zainteresowań dzieci.

art. 44b ust. 5 pkt 5 i ust. 6 pkt 7 UoSO

   

O wynikach obserwacji należy rozmawiać z rodzicami, wspólnie wyciągać wnioski i podejmować kroki w celu wspomagania harmonijnego i wszechstronnego rozwoju dziecka.

 

2.

Dyrektor przedszkola

Warto organizować w przedszkolu zajęcia otwarte, aby umożliwić rodzicom obserwację własnego dziecka na tle grupy rówieśniczej. Wspólna zabawa i praca zbliża, daje radość nie tylko dzieciom, ale także rodzicom. Takie spotkania pozwalają także poznać się lepiej rodzicom i nauczycielom.

Dla dzieci to bardzo ważne, że mogą przedstawić rodzicom swój „przedszkolny świat”.

art. 68 ust. 1 pkt 1 UPO

3.

Dyrektor przedszkola

W przedszkolu warto także organizować uroczystości z udziałem rodziców, takie jak: mikołajki, Dzień Dziecka, Dzień Matki, Ojca, Dzień Babci, Dziadka.

Warto organizację przeprowadzić z udziałem dzieci, by była to szansa nie tylko na dobrą wspólną zabawę, ale wyrabianie w dzieciach zmysłu organizacyjnego i umiejętności planowania. Przygotowywanie zaproszeń lub plakatu informującego o uroczystości czy prezentów także może być nauką poprzez zabawę.

art. 68 ust. 1 pkt 1 UPO

Uprawnienia i zasady działania rady rodziców w przedszkolach niepublicznych i innych niepublicznych formach wychowania przedszkolnego określa statut lub inny dokument organizacyjny.

Autor: Małgorzata Celuch nauczyciel matematyki i informatyki z 20-letnim stażem, wicedyrektor zespołu szkół
Słowa kluczowe:
współpraca z rodzicami
Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.
Dodano: 23.04.2024

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin