Praca z dzieckiem ze wzmożonym lękiem separacyjnym. Dobre praktyki

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Data aktualizacji dokumentu: 17 lipca 2023
Praca z dzieckiem ze wzmożonym lękiem separacyjnym. Dobre praktyki

Nie idź, nie chcę tu zostać, nie zostawiaj mnie, chcę do domu! Tego typu komunikaty słychać w większości przedszkolnych szatni. Rozstanie z opiekunem to dla wielu dzieci trudny moment. Pojawia się krzyk, płacz, potrzeba przylgnięcia do ukochanego dorosłego, lęk przed odsunięciem się choćby na milimetr, głośny protest. Gdy rozstanie mija, opiekun wychodzi, zdarza się, że dziecko nadal się nie wycisza, przypomina wielokrotnie o bolesnej rozłące. Czasem lęk jest tak silny, że zaburza zwykłe funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej. Jak pracować z dzieckiem, które ma trudności separacyjne?

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są trudności i obawy związane z adaptacją dziecka do przedszkola oraz dlaczego czas adaptacji może być różny dla każdego dziecka?
  • Jakie są objawy lęku separacyjnego u dzieci i jak wpływa on na ich codzienne funkcjonowanie w przedszkolu?
  • Dlaczego lęk separacyjny jest naturalnym uczuciem u dzieci i jak rozwija się w różnych okresach życia?
  • Jakie doświadczenia mogą wpływać na wzrost lęku separacyjnego u dzieci?
  • Jak nazywanie emocji dziecka i normalizacja sytuacji rozstania może pomóc w łagodzeniu lęku separacyjnego?
  • Które działania nauczycieli i rodziców nie pomagają w przezwyciężaniu lęku separacyjnego?

Pozostało jeszcze 90% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli posiadasz już konto – zaloguj się:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeśli nie masz dostępu,

UTWÓRZ KONTO TESTOWE i skorzystaj z jednorazowego bezpłatnego dostępu na 48 godzin

  • Dostęp do tego konkretnego artykułu oraz do setek pozostałych porad dla przedszkoli publicznych i niepublicznych.
  • Dostęp do bogatej bazy wzorów 738 dokumentów.
Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Psycholog, absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim. Obecnie w trakcie Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży w Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Ukończyła dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Na codzień pracuje w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej i Poradni Zdrowia Psychicznego w Szpitalu im. dr J.Babińskiego w Łodzi. Prowadzi różnorodne projekty edukacyjne w łódzkich szkołach w ramach grupy Kombinat Szklarnia. Wielbicielka włóczęgi po lasach i polach.
Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.
Dodano: 23.04.2024

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin