Przedszkolak a przeżywanie śmierci i żałoby. Jak pomóc dziecku w żałobie?

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Data aktualizacji dokumentu: 10 lipca 2023
  Przedszkolak a przeżywanie śmierci i żałoby. Jak pomóc dziecku w żałobie?

Czy kilkulatek rozumie śmierć? Czy skoro otwarcie nie wyraża tęsknoty za zmarłą babcią, to czy w ogóle wie, co się stało? Wokół tematu żałoby u małych dzieci funkcjonuje wiele mylnych przekonań. Jednym z nich jest przeświadczenie, że nie potrzebują one rzetelnego wyjaśnienia sytuacji utraty, a najlepiej w ogóle nie poruszać tematu śmierci. Czasami dorośli mylnie zakładają, że maluch szybko zapomni o osobie, którą stracił, nie będzie za nią tęsknił i po prostu przywyknie do nowej sytuacji. Zwyczajna zabawa brana jest za dobrą monetę – skoro dziecko się bawi i uśmiecha, to pewnie nie cierpi. Warto jednak pamiętać, że dzieci przeżywają trudne sytuacje w inny sposób niż dorośli. Dowiedz się, jak przebiega proces przeżywania żałoby i jak rozmawiać z dzieckiem o stracie bliskiej osoby.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy kilkulatek rozumie śmierć?
  • Jak maluch może reagować na stratę i żałobę?
  • Dlaczego dzieci potrzebują wsparcia dorosłych w żałobie?
  • Jakie są etapy i symptomy przeżywania straty u dziecka?
  • Jak dzieci w różnym wieku postrzegają śmierć?
  • Jak psycholog przedszkolny może wesprzeć dziecko w żałobie?
  • Jakie są zasady pracy terapeutycznej z dzieckiem w żałobie?

Pozostało jeszcze 92% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli posiadasz już konto – zaloguj się:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeśli nie masz dostępu,

UTWÓRZ KONTO TESTOWE i skorzystaj z jednorazowego bezpłatnego dostępu na 48 godzin

  • Dostęp do tego konkretnego artykułu oraz do setek pozostałych porad dla przedszkoli publicznych i niepublicznych.
  • Dostęp do bogatej bazy wzorów 738 dokumentów.
Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Psycholog, absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim. Obecnie w trakcie Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży w Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Ukończyła dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Na codzień pracuje w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej i Poradni Zdrowia Psychicznego w Szpitalu im. dr J.Babińskiego w Łodzi. Prowadzi różnorodne projekty edukacyjne w łódzkich szkołach w ramach grupy Kombinat Szklarnia. Wielbicielka włóczęgi po lasach i polach.
Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.
Dodano: 23.04.2024

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin