Przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego nie są objęte obowiązkowym zawieszeniem zajęć. Jednak może to nastąpić w oparciu na rozporządzenie w sprawie bhp w jednostkach oświatowych. W takim wypadku modyfikacji ulegną zasady realizacji planu nadzoru. Sprawdź, jak się na to przygotować.
W listopadzie rekomendujemy kontynuowanie rozpoznawania zaległości dzieci, wynikających z długotrwałego pobytu poza przedszkolem i ich niwelowanie.
Po przedstawieniu radzie pedagogicznej planu nadzoru pedagogicznego na nowy rok szkolny czas na jego wdrożenie. Rozplanowanie zadań na poszczególne miesiące i tygodnie pozwoli na systematyczne realizowanie zaplanowanych form nadzoru i dokonanie niezbędnych podsumowań w celu wyciągnięcia wniosków w półrocznym i końcowym sprawozdaniu.
Plan nadzoru pedagogicznego opracowywany w czasie trwania epidemii powinien uwzględniać 3 możliwe scenariusze dla przedszkola w nowym roku przedszkolnym, tj. powrót przedszkola do funkcjonowania bez ograniczeń (praca stacjonarna), funkcjonowanie przedszkola z ograniczeniami (kontynuowanie zdalnego nauczania) oraz model mieszany (część dzieci kształci się stacjonarnie, a część zdalnie).
Jeżeli z powodu zawieszenia stacjonarnej działalności przedszkola opiekun stażu awansującego nauczyciela nie przeprowadził zaplanowanych obserwacji jego zajęć, może to zrobić zdalnie.
Przepisy dotyczące funkcjonowania placówek oświatowych w okresie zawieszenia zajęć nie rozstrzygają, w jaki sposób dyrektor przedszkola ma realizować zaplanowane wewnętrzne formy nadzoru pedagogicznego. Czy to oznacza, że może od tego odstąpić? Sprawdź to.
Półroczne podsumowanie nadzoru pedagogicznego na etapie jego realizacji to nie czas na całościową ocenę poszczególnych form nadzoru. Wnioski należy formułować rozważnie, szczególnie jeśli stopień realizacji danej formy nadzoru (danego zadania z nadzoru) jest jeszcze niski. Lepiej nie formułować twardych wniosków, lecz wskazać zaobserwowaną tendencję, wstępne wnioski, prognozę.
Prawo oświatowe nie wprowadza żadnych wymagań, które musi spełnić osoba prowadząca, będąca jednocześnie dyrektorem prowadzonego przez siebie przedszkola niepublicznego. Ponadto w przedszkolu niepublicznym nie musi być prowadzony wewnętrzny nadzór pedagogiczny.
W przedszkolu niepublicznym można utworzyć dwa stanowiska dyrektora – jednego ds. administracyjnych, a drugiego ds. nadzoru pedagogicznego. Wynagrodzenie obydwu można zaś pokryć z dotacji.
Opracowując plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2019/2020 dyrektor przedszkola powinien uwzględnić wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa, które corocznie ustala Minister Edukacji.
Przeczytaj aktualny artykuł:
„Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa” na rok szkolny 2019/2020 wskazują, że w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego będą przeprowadzane ewaluacje problemowe w wybranym zakresie wymagań nr. 1, 5 i 6 wobec przedszkoli. Sprawdź, jaki będzie obszar badania ewaluatorow.
W tej części omawiamy 8 zagadnień i dokumentów związanych z nadzorem pedagogicznym z wyjaśnieniem, które z nich są obowiązkowe w poszczególnych typach przedszkoli - całość tekstu dostępna w wydaniu.
W szkole podstawowej z oddziałami przedszkolnymi nie prowadzi się osobnych ewaluacji wewnętrznych. Inaczej będzie jednak, gdy przedszkole jest połączone ze szkołą w zespół, wtedy stanowi odrębną jednostkę i powinno mieć także osobną ewaluację.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.