Zakończenie półrocznej pracy przedszkola to odpowiedni czas, by omówić z radą pedagogiczną sprawy istotne dla jakości jego pracy i dalszego rozwoju. Planując zebranie pamiętaj o przedstawieniu wniosków z nadzoru pedagogicznego, a tym samym – o obowiązkach wynikających z przepisów obowiązujących od 1 września 2017 r. Skorzystaj ze wskazówek, dzięki którym przekażesz nauczycielom wszystkie niezbędne informacje.
Zmiany w przepisach dotyczących diagnozy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole nie wprowadziły zmian w procedurze przeprowadzania czynności z nią związanych. Oceniając gotowość szkolną dziecka, należy odwoływać się do podstawy programowej grupującej umiejętności dziecka w czterech obszarach rozwojowych, zwracając jednak uwagę na obszary wskazane w druku informacji o gotowości szkolnej wskazane przez MEN.
Od 1 września 2017 r. nadzór pedagogiczny ma być sprawowany w czterech formach: ewaluacji, kontroli, wspomagania i monitorowania działalności przedszkola. Zgodnie z nowymi przepisami monitorowanie również jest formą nadzoru pedagogicznego. Co taka zmiana oznacza w praktyce i czy trzeba przygotować się na nowe procedury ewaluacji, kontroli i wspomagania przedszkola?
Reforma oświaty nie wprowadza zasadniczych zmian w zakresie samej idei nadzoru pedagogicznego i rozwiązań regulowanych z poziomu ustawy. Nadal aktualne pozostają też zadania i formy nadzoru wynikające z rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Jednak inne rozporządzenia wykonawcze determinują nowe obszary działań dyrektora lub odmienny sposób realizacji dotychczasowych zadań – sprawdź, o czym musisz pamiętać.
Sprawna organizacja podsumowującego posiedzenia rady pedagogicznej jest zadaniem dyrektora, ale bez aktywnego udziału nauczycieli niemożliwa do wykonania. Dlatego jednoznaczne ustalenie terminów i obowiązków spoczywających na poszczególnych przedstawicielach kadry pedagogicznej jest gwarantem powodzenia. Sprawdź, jak przygotować się do posiedzenia i jakich kwestii nie wolno ci pominąć.
Od 1 stycznia 2017 r. w Karcie Nauczyciela zmienia się brzmienie przepisu dotyczącego organu dokonującego oceny pracy dyrektora – oceny tej będzie dokonywał organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Jeżeli zależy ci na tym, aby ocena pracy została dokonana jeszcze przez organ prowadzący, zapoznaj się z przepisami przejściowymi.
Nowe kompetencje kuratorów oświaty mają na celu przywrócenie kontroli nad kształtowaniem sieci publicznych przedszkoli i szkół. W praktyce zwiększona rola organu nadzoru pedagogicznego może doprowadzić do ograniczenia zjawiska wyłączania nauczycieli spod regulacji Karty Nauczyciela.
Zaangażowanie nauczycieli w doskonalenie pracy przedszkola daje realną szansę na poprawę jego funkcjonowania w obszarach, które tego najbardziej wymagają. Przyznanie radzie pedagogicznej kompetencji związanych z wykorzystaniem wyników nadzoru pedagogicznego może jednak stwarzać trudności, dlatego na przykładach wyjaśniamy, jak wykorzystywać w praktyce.
Kontrola doraźna jest przeprowadzona, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieprzewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego. Mogą być to zarówno zgłoszenia rodziców, jak i potrzeba sprawdzenia wykonania zaleceń pokontrolnych. Dyrektor przedszkola ma jednak prawo nie zgodzić się z wnioskami wizytatora.
Przedszkola niepubliczne w swojej działalności opierają się głównie na zapisach statutu i jedynie niektórych ogólnie obowiązujących aktach prawa oświatowego. Wynika z nich, że w przypadku nadzoru pedagogicznego w przedszkolach niepublicznych nie obowiązują dokumenty, które ma obowiązek tworzyć dyrektor placówki publicznej.
Zdarza się, że mimo monitorowania realizacji podstawy programowej rocznego wychowania przedszkolnego jej realizacja staje się zagrożona. W takiej sytuacji ważne jest jak najszybsze podjęcie działań korygujących. Poniżej opisujemy, jakie czynności powinien podjąć dyrektor przedszkola, aby niwelować ryzyko niezrealizowania podstawy już po wykryciu nieprawidłowości.
Dyrektor zgłaszający zastrzeżenia do raportu z ewaluacji musi liczyć się z tym, że uznanie ich zasadności wymaga silnej argumentacji i uzasadnienia. Zmiana oceny jest możliwa, jeżeli stwierdzone zostaną rażące nieprawidłowości przy przeprowadzaniu ewaluacji lub w formie i treści sporządzonego w jej wyniku raportu.
W ramach kontroli zarządczej w styczniu należy przeprowadzić kontrolę kasową i kontrolę dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej. Wyniki kontroli mają posłużyć wyeliminowaniu wykrytych nieprawidłowości w przyszłości.
Monitorowanie pracy przedszkola, informacja zwrotna dotycząca systematyczności i rytmiczność realizacji planu, ocena jakości prowadzonych działań, a także podstawa do wypracowania rekomendacji do działań projakościowych – takie funkcje pełni tzw. sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego, które dyrektor musi przedstawić radzie pedagogicznej nie rzadziej niż 2 razy w roku. Dobrym momentem podsumowania jest koniec I półrocza.
Od września przedszkole może spełniać 12 wymagań jakościowych na dwóch poziomach – podstawowym lub wysokim. Aby uzyskać wysoki poziom, placówka musi m.in. doskonalić jakość pracy przez ścisłą współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym oraz badać osiągnięcia absolwentów.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.