Po przeprowadzeniu wstępnej diagnozy przedszkolnej nauczyciele powinni przygotować dla każdego dziecka z deficytami lub szczególnymi uzdolnieniami indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju. Najczęściej przyjętą zasadą w przedszkolach jest, że to dyrektor ostatecznie zatwierdza go do realizacji. Poznaj 11 kroków opracowania indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka w przedszkolu.
Z tego artykułu dowiesz się:
Nowe rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym nie zmienia istoty dotychczasowych rozwiązań. Wprowadzono jednak kilka nowości – głównie w zakresie ewaluacji zewnętrznej, a wśród nich m.in.: przyjęto opisowy charakter raportu, wyznaczono termin na wprowadzenie w placówce programu naprawczego, a także wprowadzono elektroniczną platformę nadzoru.
W razie wykrytych nieprawidłowości w czasie kontroli dyrektor sporządza notatkę i swoje uwagi przekazuje nauczycielom. Ci powinni mieć określony czas na poprawę błędów. Po wyznaczonym terminie dyrektor musi sprawdzić, czy nauczyciele poprawili nieprawidłowości w dokumentacji.
W roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej należy objąć je diagnozą przedszkolną. Wstępną obserwację na potrzeby analizy gotowości szkolnej należy przeprowadzić w październiku lub listopadzie. Cały proces powinien przebiegać pod kontrolą dyrektora.
Dyrektor w planie nadzoru pedagogicznego powinien uwzględnić wyniki i wnioski z ewaluacji wewnętrznej oraz przeprowadzanych kontroli w minionym roku szkolnym. Należy także ocenić, jakie efekty przyniosło wspomaganie nauczycieli, i w razie potrzeby zmienić strategie działania.
Przeczytaj aktualny artykuł:
Do 31 sierpnia dyrektor musi przedstawić radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Powinny się odnosić do 3 form nadzoru: ewaluacji wewnętrznej, kontroli oraz wspomagania nauczycieli.
Wyznaczenie terminu na wprowadzenie w placówce programu naprawczego, rezygnacja z 5-stopniowej skali poziomu spełniania wymagań, a także możliwość przerwania ewaluacji, w przypadku gdy przedszkole będzie podawało nieprawdziwe dane o swojej działalności – to tylko część zmian, które mają wejść w życie 1 września 2015 r.
W nowym roku szkolnym tak jak dotychczas przedszkole będzie musiało spełnić 12 wymagań, które skontroluje kuratorium. Będą – obok podstawy programowej – drugim ważnym dokumentem programowym przedszkola, wyznaczającym kierunki jego rozwoju. Ich spełnianie będzie obowiązkiem placówki, ale sposób, w jaki będą realizowane poszczególne wymagania, zależy od decyzji dyrektora.
Dyrektor przedszkola ma różne możliwości zdyscyplinowania nauczyciela, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, począwszy od uwzględnienia tego w jego ocenie pracy, poprzez nieprzyznanie mu dodatku motywacyjnego, aż po pociągnięcie do odpowiedzialności dyscyplinarnej.
Pierwsze zmiany w procedurach nadzoru pedagogicznego wejdą w życie 31 marca 2015 r., pozostałe od początku roku szkolnego. Nowe przepisy dają wizytatorom więcej uprawnień w czasie kontroli, a dyrektorom zakreślają czas na wprowadzenie zalecanych zmian.
Warunkiem spełnienia wymagań wynikających z nadzoru pedagogicznego jest włączenie rodziców w pracę nad koncepcją pracy przedszkola. Przepisy nie wskazują jednak, jak opracować ten dokument, co utrudnia pracę dyrektora i rady pedagogicznej. Tymczasem poprawnie opracowana koncepcja może przełożyć się na trwałe podniesienie jakości pracy placówki.
Przepisy nie wskazują, jak często w przedszkolu może być przeprowadzana ewaluacja zewnętrzna. Dyrektor dostaje jednak z 30-dniowym uprzedzeniem informację o tym, że jego placówkę odwiedzą wizytatorzy. Po 1 stycznia 2015 r. to się jednak zmieni i w przypadku ewaluacji doraźnej przedszkole będzie mógł odwiedzić wizytator bez uprzedzenia.
Od 1 stycznia 2015 r. po raz kolejny zmienią się przepisy o nadzorze pedagogicznym. Nowe przepisy zwiększą uprawnienia wizytatorów, którzy będą mogli prowadzić obserwację bez uprzedzenia dyrektora oraz odpowiedzialność dyrektora szkoły za terminowe wprowadzenie zaleceń pokontrolnych.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.