Okres przedszkolny to czas, w którym kształtują się intensywnie umiejętności związane z regulacją emocji. Kilkulatek przeżywa napięcie całym sobą, stres, lęk, złość czy tęsknota za opiekunami nagle bierze nad nim górę. By poradzić sobie z trudnymi przeżyciami i codziennymi małymi wyzwaniami, potrzebuje pomocy osoby dorosłej. Regularny trening uważności może pomóc przedszkolakom w łagodzeniu codziennych napięć, poszerzaniu własnej tolerancji na frustrację i stres.
Dzieci mają naturalną skłonność do dłubania w nosie – w ten sposób usuwają to, co przeszkadza im w swobodnym oddychaniu. Bardzo ważne jest, aby eliminować ten nawyk. Co jednak ważne, zwykłe zwracanie uwagi „nie dłub w nosie!” rzadko daje pożądane efekty. Dziecko nie rozumie, dlaczego dłubanie w nosie jest niewłaściwe, skoro pomaga mu lepiej się poczuć. Przykładanie dużej wagi do higieny nosa i uczenie dzieci odpowiednich nawyków higienicznych pomoże im zrozumieć, że dłubanie w nosie, wycieranie nosa w rękaw czy kichanie bez zasłaniania buzi jest niewłaściwe i niebezpieczne dla zdrowia, zarówno ich, jak i ich otoczenia. Wykorzystaj scenariusz zajęć, na których dzieci poznają zasady dbania o nos i dowiedzą się, jak groźne mogą być konsekwencje nieprawidłowego postępowania z własnym nosem.
Wakacje to czas wielu przygód. Ciekawy świata przedszkolak chłonie nowe otoczenie całym sobą. Nie zawsze jednak podejmuje bezpieczne decyzje. To naturalne – świadomość zagrożeń i myślenie przyczynowo – skutkowe dopiero się u niego kształtują. Dlatego warto zadbać o odpowiednie przygotowanie małego człowieka, by potrafił poradzić sobie w ewentualnych tarapatach.
Każde dziecko powinno wiedzieć, że płacz jest naturalnym sposobem wyrażania emocji. Dzięki temu dzieci będą bardziej skłonne zaakceptować swoje własne uczucia i nie będą się ich wstydzić. Ważne jest, aby dzieci w przedszkolu miały możliwość zrozumienia, że każdy ma prawo do swoich emocji i że nie ma nic złego w wyrażaniu ich. Zachęcanie do otwartej rozmowy na temat emocji i normalizowanie płaczu jako naturalnej reakcji pomaga w budowaniu zdrowej samoświadomości i rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z emocjami w przyszłości.
Im bardziej zintegrowana grupa przedszkolna, tym lepiej i łatwiej rozwijają się kompetencje społeczne przedszkolaków. Pozytywny stosunek do innych, poczucie bezpieczeństwa i przynależności sprawiają, że dzieci lepiej znoszą rozłąkę z rodzicami, odczuwają mniej lęku w środowisku przedszkolnym i aktywnie uczestniczą w zajęciach. Dlatego działanie na rzecz rozwoju integracji w grupie powinno być stałym elementem pracy przedszkolnej, nie tylko wtedy, gdy trwa okres adaptacji. Zadaniem scenariusza jest wesprzeć grupę w rozwijaniu bezpiecznych relacji i podejmowaniu efektywnej współpracy.
Okres przedszkolny to czas, w którym pojawiają się różne lęki. Wraz z rozwojem dziecko staje się coraz bardziej świadome różnych nieprzyjemności i niebezpieczeństw. Intensywnie rozwija się również wyobraźnia, która kreuje coraz bardziej złożone obrazy. Pojawia się lęk przed ciemnością, wyobrażenia o czających się w niej potworach i zjawach. Nasila się lek przed rozstaniem, kształtuje się poczucie śmiertelności, ograniczeń związanych z ciałem i jego kruchością. Warsztat ma na celu wsparcie dzieci w rozwoju umiejętności radzenia sobie z lękiem.
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla przedszkoli wskazują, że dziecko korzystające z wychowania przedszkolnego powinno nauczyć się, na miarę swoich możliwości planować własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu. Proponowany scenariusz zajęć zakłada pracę w grupach, podczas których dzieci zmierzą się z koniecznością zaplanowania
Zabawa marzeniami to scenariusz zajęć, w czasie których ma dojść do uruchomienia jednego z najważniejszych dziecięcych zasobów – wyobraźni. Jeżeli tylko pogoda na to pozwala, zajęcia warto przeprowadzić na zewnątrz.
Regulacja emocji to sztuka, której uczymy się przez całe życie. Radzenie sobie ze złością, lękiem czy mówienie o smutku to ogromne wyzwanie dla kilkulatka. Zadaniem scenariusza jest wsparcie dzieci w rozwoju umiejętności efektywnej regulacji emocji.
W dniu 22 kwietnia obchodzony będzie Dzień Ziemi. Zachęcamy do zaproponowania dzieciom zabaw promujących szanowanie zasobów przyrody po wysłuchaniu audiobajki „Trzy rzeki. O wodzie, marzeniach i niezłej przygodzie”.
Z okazji obchodzonego 22 kwietnia Dnia Ziemi zachęcamy do wykorzystania scenariusza zajęć poświęconego ekologii. Dzieci będą miały okazję do poznania przybyszów z planety, na której mieszkańcy żyją w harmonii z naturą.
Scenariusz zajęć z wykorzystaniem piosenki „Uwierz w siebie”, wspomagający wzmacnianie u dzieci poczucia własnej wartości oraz poczucia sprawstwa. Propozycja ma na celu pokazanie przedszkolakom, jak wiele od nich zależy, oraz uświadomienie, że samodzielnie mogą wpływać na to, co się wokół nich dzieje.
2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Tego dnia warto zaprosić przedszkolaki do zabawy, która pomoże poznać im nowe określenie: spektrum autyzmu. Odmienność budzi w kilkulatkach różnego rodzaju zachowania i emocje. Czasem to naturalna ciekawość i spontaniczne próby włączenia do zabawy. Zdarza się jednak, że niezrozumiałe zachowania równolatka mogą być powodem wykluczenia z zabawy. Dlatego tak ważna jest psychoedukacja najmłodszych i wczesne uświadamianie, że różnice nie muszą dzielić.
Przeczytaj również:
Na 29 kwietnia przypada Światowy Dzień Lekarzy Weterynarii. Warto z tej okazji zaplanować zajęcia, w czasie których dzieci dowiedzą się na czym polega wykonywanie tego zawodu. Scenariusz zawiera elementy zabawy ruchowej oraz plastycznej.
Nad dietą maluchów zazwyczaj czuwają dorośli – rodzice, opiekunowie, pracownicy przedszkola. Mimo największych nawet wysiłków otoczenia, by dziecko jadło zdrowo trudno znaleźć malucha, któremu obcy jest smak słodyczy i niezdrowych przekąsek. Oczywiście w umiarkowanej ilości nawet fast food nie szkodzi. Jak jednak pomóc dziecku stworzyć zdrową relację z jedzeniem? Taką, w której słodycze nie są wymarzoną nagrodą, pocieszeniem w smutku, sposobem na relaks. Zdrowa relacja ze słodyczami to taka, w której można po nie sięgnąć, jednak w ograniczonej ilości.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.