Jak wspierać i wzmacniać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Data aktualizacji dokumentu: 8 sierpnia 2023
Jak wspierać i wzmacniać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Przedszkole to dla wielu dzieci pierwsze środowisko poza rodziną. Trudno mówić o samodzielności w kontekście trzy-, cztero-, pięcio- czy sześciolatków. To zespół różnych kompetencji, które maluch nabywa każdego dnia. Kilkulatek uczy się radzić sobie z separacją od opiekunów, tęsknotą za nimi. Odkrywa świat relacji rówieśniczych, rozwija komunikację, uczy się dbać o swoje potrzeby. Zwiększa się poziom jego kreatywności, asertywności, umiejętności przejmowania inicjatywy. Samodzielność to o wiele więcej niż umiejętność korzystania ze sztućców, ubierania się, załatwiania potrzeb fizjologicznych. Choć i te sprawy są niezwykle ważne. Jak w tym wszystkim wspierać kilkulatka? W artykule podpowiadamy, jak wzmacniać dążenie do samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak pomóc dziecku w rozstaniu z rodzicami, jakie wyzwania wiążą się z separacją?
  • Jak nauczyć dziecko wyrażania emocji, nazywania ich i normalizowania?
  • Które metody i ćwiczenia pomagają dziecku w przystosowaniu się do nowego środowiska?
  • Jak wspierać motywację dziecka do nabywania nowych umiejętności?
  • W jaki sposób doceniać drobne starania i zalążki nowych umiejętności u dzieci?
  • Dlaczego czas i przestrzeń są tak ważne w procesie nauki samodzielności, i jak możemy je zapewnić naszym dzieciom w przedszkolu?

Pozostało jeszcze 91% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli posiadasz już konto – zaloguj się:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeśli nie masz dostępu,

UTWÓRZ KONTO TESTOWE i skorzystaj z jednorazowego bezpłatnego dostępu na 48 godzin

  • Dostęp do tego konkretnego artykułu oraz do setek pozostałych porad dla przedszkoli publicznych i niepublicznych.
  • Dostęp do bogatej bazy wzorów 738 dokumentów.
Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Psycholog, absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim. Obecnie w trakcie Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży w Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Ukończyła dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Na codzień pracuje w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej i Poradni Zdrowia Psychicznego w Szpitalu im. dr J.Babińskiego w Łodzi. Prowadzi różnorodne projekty edukacyjne w łódzkich szkołach w ramach grupy Kombinat Szklarnia. Wielbicielka włóczęgi po lasach i polach.
Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.
Dodano: 23.04.2024

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin