- Data: 11.07.2023
IPET nie wchodzi w skład przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego
Dopuszczone do użytku programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego. Do tego zestawu nie włącza się natomiast indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych opracowywanych dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, jaka jest różnica między programem wychowania przedszkolnego a IPET.
- Data: 10.07.2023
Przedszkolak a przeżywanie śmierci i żałoby. Jak pomóc dziecku w żałobie?
Czy kilkulatek rozumie śmierć? Czy skoro otwarcie nie wyraża tęsknoty za zmarłą babcią, to czy w ogóle wie, co się stało? Wokół tematu żałoby u małych dzieci funkcjonuje wiele mylnych przekonań. Jednym z nich jest przeświadczenie, że nie potrzebują one rzetelnego wyjaśnienia sytuacji utraty, a najlepiej w ogóle nie poruszać tematu śmierci. Czasami dorośli mylnie zakładają, że maluch szybko zapomni o osobie, którą stracił, nie będzie za nią tęsknił i po prostu przywyknie do nowej sytuacji. Zwyczajna zabawa brana jest za dobrą monetę – skoro dziecko się bawi i uśmiecha, to pewnie nie cierpi. Warto jednak pamiętać, że dzieci przeżywają trudne sytuacje w inny sposób niż dorośli. Dowiedz się, jak przebiega proces przeżywania żałoby i jak rozmawiać z dzieckiem o stracie bliskiej osoby.
- Data: 05.07.2023
Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – od ilu lat?
Przepisy prawa oświatowego nie przewidują możliwości organizowania indywidualnego realizowania wychowania przedszkolnego przez dzieci, które nie realizują jeszcze rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego. Dziecko w wieku od 3 do 5 lat nie otrzyma zatem orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. Sprawdź szczegóły i dowiedz się, kiedy można zorganizować indywidualne przygotowanie przedszkolne.
- Data: 04.07.2023
Do jakiego wieku dziecko może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju
Przepisy nie określają górnej granicy wieku dziecka, które może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Zajęcia WWR są organizowane od wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Sprawdź, co oznacza to w praktyce.
- Data: 19.06.2023
Konsultacje rodzicielskie w przedszkolu – jak zaprosić rodzica do współpracy, aby odnieść sukces
Jednym z podstawowych obowiązków każdego nauczyciela jest prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji. Interwencja nie będzie jednak możliwa bez współpracy z rodzicami. W praktyce pozyskanie w rodzicach partnerów może być trudne. W szczególności jeżeli już na etapie konsultacji poczują się odpowiedzialni za trudności rozwojowe swojego dziecka i przyjmą postawę obronną. W artykule wyjaśniamy, jak przeprowadzić konsultacje rodzicielskie w przedszkolu, aby rodzic poczuł się zaproszony do wspólnej pracy na rzecz dziecka.
- Data: 19.06.2023
Osoba bez wymaganych kwalifikacji a zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu niepublicznym
Brak specjalisty posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i bez przygotowania pedagogicznego uniemożliwi prowadzenie zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu niepublicznym. W tym przypadku nie mają bowiem zastosowania przepisy o zatrudnieniu za zgodą kuratora oświaty.
- Data: 19.06.2023
Regulamin udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
W niektórych przedszkolach opracowuje się szczegółowe regulaminy organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W świetle przepisów prawa oświatowego nie jest to jednak konieczne, może wręcz zostać uznane za niepotrzebną biurokrację. Sprawdź, w których dokumentach uregulować zasady organizowania i udzielania pomocy, aby nie tworzyć dodatkowych regulaminów.
- Data: 26.05.2023
Zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu w okresie wakacji
W niektórych przedszkolach w okresie wakacyjnym obowiązuje inna organizacja pracy niż w pozostałych miesiącach roku szkolnego. Jest to uzasadnione mniejszą liczbą dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego. Należy jednak pamiętać, że w tym czasie w przedszkolu nadal należy organizować zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Data: 22.05.2023
Objawy ADHD w okresie przedszkolnym. Trudności diagnostyczne dotyczące zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
Żywe srebro, pięć minut nie wysiedzi na miejscu, ciągle przerywa innym, nie da się go upilnować. To typowy opis przedszkolaka skierowanego do diagnozy psychologiczno-pedagogicznej z powodu objawów nadpobudliwości. Dlaczego jednak rozpoznanie zespołu hiperkinetycznego u kilkulatka jeszcze przed rozpoczęciem kariery szkolnej jest trudne? Coraz więcej słyszy się również o dorosłych, którzy szukają przyczyn swoich trudności i dowiadują się, że całe życie towarzyszy im nierozpoznane ADHD. Jak zmienia się myślenie o tym zaburzeniu? Jakie trudności napotyka diagnosta?