Z artykułu dowiesz się, kto ustala plan pracy, i poznasz miesięczny wymiar zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju oraz sprawdzisz czy możliwe jest wprowadzanie zmian do harmonogramu działań związanych z wwr.
Zajęcia rewalidacyjne mogą prowadzić zatrudnieni w przedszkolu specjaliści albo pozostali nauczyciele, jeśli posiadają do tego odpowiednie kwalifikacje. A co, jeżeli nauczyciel rozpoczął już odpowiednie studia, ale nie posiada jeszcze dyplomu? Sprawdź, czy nauczyciel w trakcie studiów może prowadzić zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu.
Sprawdź, czy można powołać zespół wczesnego wspomagania rozwoju, gdy w przedszkolu nie pracuje psycholog.
Sprawdź, czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może odmówić pomocy dziecku z przedszkola niepublicznego. Dowiedz się także, jakie obowiązki spoczywają na przedszkolu w przypadku odmowy udzielania wsparcia.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia stanowi podstawę działań, których celem jest wsparcie dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Rzetelnie przeprowadzona pozwala ustalić jego zasoby i potrzeby wychowawczo-edukacyjne. Sprawdź, jak się do niej przygotować w nowym roku szkolnym i jakie zadania stoją przed dyrektorem, który koordynuje proces oceny.
Z tego artykułu dowiesz się:
Epidemia wpływa nie tylko na zmiany w organizacji pracy przedszkola, ale także na zdrowie, samopoczucie i ogólne funkcjonowanie dzieci w środowisku. Izolacja, przemoc fizyczna i psychiczna w domach to zjawiska, które nasiliły się w czasie epidemii i które należy uwzględnić przy planowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w nowym roku szkolnym, by możliwie w najlepszej formie udzielić dzieciom wsparcia. Sprawdź, jak podejść do tego zadania, i zaplanuj formy wsparcia adekwatne do potrzeb dzieci i aktualnej sytuacji epidemiologicznej.
Także do przedszkoli niepublicznych uczęszczają dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Sprawdź, jaka jest podstawa prawna organizacji dla nich zajęć specjalistycznych, kto decyduje o ich rodzaju i wymiarze.
Zbliżający się koniec roku szkolnego to odpowiedni czas na podsumowanie efektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Za podsumowanie odpowiedzialny jest dyrektor i to on ocenia pracę nauczycieli i specjalistów w kontekście efektywności udzielanego dzieciom i ich rodzicom wsparcia. Zadanie to najlepiej zacząć od zgromadzenia dokumentów i materiałów źródłowych. Sprawdź, jak wywiązać się z tego obowiązku.
Zdarza się, że w trakcie roku szkolnego rodzic po ponownej diagnozie dziecka w poradni dostarcza do przedszkola nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, czy oznacza to konieczność opracowania nowego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego oraz czy nowe orzeczenie uchyla poprzednie.
Upewnij się, które predyspozycje i trudności kwalifikują ucznia do objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz jak zdobywać informacje o indywidualnych potrzebach ucznia. Sprawdź także, w jakich formach może być udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ucznia bez opinii i orzeczenia.
Mimo tego, że opinia poradni nie ma takiej mocy wiążącej jak orzeczenie, to jednak nie można lekceważyć zawartych w niej zaleceń do pracy z dzieckiem. Dowolności nie ma tym bardziej przy realizacji wytycznych zawartych w orzeczeniu, i to nawet wówczas, gdy w przedszkolu nie ma odpowiedniej kadry, by je zrealizować. Sprawdź, jak poradzić sobie z rozwiązaniem problemów organizacyjnych i finansowych związanych z organizacją specjalnych metod kształcenia dziecka.
Fakt, że dziecko nie sygnalizuje swoich potrzeb fizjologicznych i że podejrzewany jest u dziecka autyzm, nie jest podstawą do wydalenia go z przedszkola.
Dokumentacja prowadzona przez specjalistów w przedszkolu stanowi podstawę prowadzonej kontroli, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Ponadto jest ona niezbędna do sprawdzania efektywności podejmowanych działań wychowawczych i dydaktycznych. Stanowi ona filar działań ewaluacyjnych. Dowiedz się, jak poprawnie dokumentować działania specjalistów w przedszkolu.
Przepisy umożliwiają, a nawet obligują przedszkole do podjęcia działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów w przedszkolu. Do udzielenia dziecku wsparcia nie jest wymagana opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju ani żaden dokument wydany przez poradnię, jeśli rozpoznana zostanie potrzeba dziecka uzasadniająca objęcie go pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Dowiedz się, czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna prowadząca diagnozę dziecka może otrzymać nagrania z monitoringu przedszkolnego, by poznać zachowania dziecka w grupie.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.