Sprawdź, czy przed przystąpieniem do diagnozy psycholog z poradni psychologiczno-pedagogicznej powinien uzyskać zgodę na badanie diagnostyczne od rodziców przedszkolaka. Upewnij się także, czy brak zgody rodziców uniemożliwia zdiagnozowanie problemów dziecka i udzielenie mu koniecznego wsparcia.
Aktualne przepisy określają jedynie ogólne zasady planowania liczby godzin wczesnego wspomagania rozwoju w miesiącu. Upewnij się, czy istnieje możliwość zawieszenia prowadzenia zajęć w danym miesiącu i odpracowania niezrealizowanych godzin w kolejnym. Dowiedz się, jak zaplanować harmonogram realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach niepublicznych nie różnią się od tych obowiązujących placówki publiczne. Sprawdź, czy brak odpowiedniej kadry może usprawiedliwiać brak objęcia dziecka pomocą.
Upewnij się, jakie zajęcia z dziećmi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu może prowadzić osoba, która ukończyła terapię pedagogiczną.
Epidemia i obostrzenia w funkcjonowaniu placówek oświatowych wpływają na dobrostan wszystkich dzieci, powodując obciążenia, które mogą wpływać na ich osiągnięcia w realizacji podstawy programowej, przygotowanie do podjęcia nauki w szkole, a w konsekwencji efekty uczenia się na dalszych etapach edukacji. W tym kontekście przygotowanie przedszkola na wyzwania związane ze skutkami COVID-19 wymagają nie tylko reagowania na sytuacje wynikające z bieżącej realizacji zadań, ale także uwzględnienia perspektywy długoterminowej – zwiększonego ryzyka wpływu niekorzystnych czynników na funkcjonowanie dzieci wobec zadań rozwojowych i edukacyjnych w przyszłości.
Po ponownym otwarciu przedszkoli zasadne jest uruchomienie wszelkich możliwych mechanizmów, aby zminimalizować szkody, jakie wywołało powszechne zagrożenie i przywróciwszy dzieci niepełnosprawne do przedszkola, zadbać o realizację treści indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
W indywidualnej teczce, zakładanej dla każdego ucznia objętego kształceniem specjalnym lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną, powinna być gromadzona dokumentacja badań i czynności uzupełniających prowadzonych przez nauczycieli i specjalistów, w tym IPEt-y.
Po zapisach o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które powinny znaleźć się w statusie przedszkola tak publicznego jak i niepublicznego, przedstawiamy propozycję zapisów dotyczących pozycji rodziców, ich prawnej reprezentacji oraz roli w życiu przedszkola.
Przywrócenie funkcji opiekuńczej przedszkoli musi się wiązać z podjęciem aktywnych działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Niezbędne jest aby obejmowały one czynności związane przede wszystkim z zapewnieniem dzieciom naruszonego przez pandemię bezpieczeństwa emocjonalnego. Nie mniej ważna jest kontynuacja przerwanych przez epidemię działań na rzecz dzieci dysfunkcyjnych.
Pedagog nie ma obowiązku ewidencjonować czynności związanych z samokształceniem. Zasady ewidencji czasu pracy nauczycieli w okresie zawieszenia zajęć są takie same jak w okresie, gdy zajęcia te są realizowane. Nie realizują pensum, a jedynie inne zadania i obowiązki wynikające z zajmowanego stanowiska.
W związku z obowiązkiem udzielania dzieciom, nauczycielom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej tak w przedszkolu publicznym, jak niepublicznym przepisy wymagają, by statuty tych placówek zawierały odpowiednie regulacje w tym zakresie. Sprawdź, jak przełożyć wymagania prawne na zapisy statutowe dla Twojego przedszkola.
Wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka należy dokonać każdorazowo po złożeniu w przedszkolu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, w takim czasie, by możliwe było dotrzymanie określonego w przepisach terminu opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Okresowej oceny dokonuje się zwykle po pierwszym półroczu pracy z dzieckiem. Sprawdź, jak przeprowadzić wopfu w przedszkolu.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy nie rozstrzygają, w jakim czasie należy prowadzić zajęcia rewalidacyjne i zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie ma również przepisu, który regulowałby szczegółowo czas realizacji podstawy programowej, co oznacza, że dane zajęcia powinny być realizowane w czasie pobytu dziecka w przedszkolu, zapewnianym w wymiarze nie mniejszym niż 5 godzin dziennie, zgodnie z rozkładem dnia ustalonym dla oddziału.
Jeśli przedszkole niepubliczne jest wpisane do ewidencji placówek niepublicznych i uzyskuje dotację na swoją działalność, to powinno udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych dla przedszkoli publicznych.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.