Dla dzieci z niepełnosprawnością, w tym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, organizuje się zajęcia rewalidacyjne. Zajęcia te prowadzi się niezależnie od form wsparcia udzielanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Trzeba pamiętać, że udział dziecka w zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie zwalnia przedszkola z obowiązku realizacji zaleceń z orzeczenia. Podstawę prawną organizacji zajęć rewalidacyjnych stanowi bowiem odrębne rozporządzenie.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Dowiedz się, kto ma uprawnienia by prowadzić zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu ukierunkowane na rozwój motoryki dużej i małej i koordynację wzrokowo ruchową z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na niepełnosprawność ruchową w tym afazję.
Z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego może wynikać potrzeba zastosowania w pracy z dzieckiem specjalistycznego sprzętu. Dowiedz się, czy mając w przedszkolu jedno dziecko z takimi zaleceniami musisz zakupić dla niego taki sprzęt.
Dowiedz się czy w związku z nowelizacją ustawy – Karta Nauczyciela od 1 września 2022 roku w przedszkolu publicznym i niepublicznym musi być zatrudniony psycholog lub inny specjalista.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dowiedz się, jakie działania powinien podjąć dyrektor przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu zagrożenia niedostosowaniem społecznym i diagnozą mutyzmu wybiórczego. Sprawdź, jakie formy wsparcia należy zapewnić dziecku w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Upewnij się także, czy zajęcia rewalidacyjne zalecone z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym można realizować w przedszkolu, oddziale przedszkolnym i innej formie wychowania przedszkolnego.
Wszystkie działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny być dokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z wypracowanymi w placówce zasadami i formami prowadzenia dokumentacji. Za właściwe prowadzenie dokumentacji w przedszkolu odpowiada dyrektor (§ 26 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji).
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej adekwatnej do potrzeb dziecka to obowiązek każdego przedszkola publicznego i niepublicznego a także innych form wychowania przedszkolnego. Wraz z dostarczeniem do placówki orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor ma obowiązek podjąć odpowiednie kroki by zawarte w tych dokumentach zalecania zrealizować. Oczywiście szerszy zakres obowiązków wiąże się z realizacją orzeczeń niż opinii poradni, dlatego sprawdź jak w praktyce kształtują się obowiązki dyrektora przedszkola, nauczycieli i specjalistów zaangażowanych w udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom przedszkola.
Dzieci z Ukrainy przyjmowane do polskich przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego wymagają szczególnego traktowania, że zarówno na wrodzone predyspozycje i dysfunkcje, jak i przeżytą traumę. Wsparcia to gwarantuje im pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu. Dowiedz się, jak zaplanować działania związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną, gdy kluczowym problemem jest bariera językowa.
Wiele przedszkoli niepublicznych boryka się z problem zatrudnienia specjalistów z kwalifikacjami, wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i prowadzenia zajęć specjalistycznych. Dowiedz się, czy brak odpowiedniej kadry uzasadnia odmowę przyjęcia dziecka do placówki i realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dowiedz się, czy koniecznym warunkiem prowadzenia w przedszkolu zajęć integracji sensorycznej jest posiadanie podwiesia do SI, czy też wystarczające jest posiadanie innych pomocy terapeutycznych np. podłóg sensorycznych, szarf, woreczków, krążków sensorycznych itp.
Przeczytaj również:
W praktyce pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają nauczyciele i specjaliści, ale to dyrektor odpowiada za stworzenie odpowiednich warunków do realizacji działań w tym zakresie. Odpowiada także za poprawność prowadzonej w związku z tym dokumentacji, a także ocenia efektywność udzielanego wsparcia, zaś wyciągnięte wnioski wykorzystuje także przy planowaniu nadzoru pedagogicznego w placówce. Upewnij się zatem, czy znasz wszystkie swoje obowiązki w tym zakresie.
Przedszkole niepubliczne ma obowiązek zapewnienia dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizacji podstawy programowej na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego na takich samych zasadach, co placówki publiczne. Fakt, że w przedszkolu nie są zatrudniani specjaliści, powoduje, że przedszkole nie jest w stanie realizować swoich statutowych zadań.
Organizowane w przedszkolach zajęcia terapii sensorycznej nie są zdefiniowane w przepisach. Brakuje także wytycznych co do liczby dzieci mogących uczestniczyć jednorazowo w takich zajęciach. Sprawdź jednak, jakie rozwiązania w tym zakresie rekomenduje nasz ekspert.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.